Osuustoimintayritykset pärjäävät vahvuuksillaan

Yleisen taloustilanteen luomissa haastavissa oloissa valtaosa suomalaisista suurista osuustoimintayrityksistä on pärjännyt erinomaisesti. Esimerkiksi osuuskauppojen markkinaosuus kasvoi viime vuonna ennätyslukemiin eli 48,3 prosenttiin, kun se kaksi vuotta sitten oli 46,1 prosenttia. Kannattavuusero pääkilpailijaan Keskoon oli selkeät 14 prosenttia. Lidl haastoi näyttävästi bonusohjelmallaan, mutta pysyi osuudessaan 9,6 prosentissa.

Teksti Kari Huhtala
Jaa artikkeli

Finanssialalla OP Ryhmä on selkeä markkinajohtaja sekä lainanannossa että talletuksissa. Sen korkokate eli anto- ja ottolainauksen korkoero kasvoi viime vuonna 2 849 miljoonaan euroon toissavuoden 1 651:stä.

Omistajille osoitettiin viime vuonna kiitokseksi asioinnista 275 miljoonan euron OP-bonukset.

Suomalaisten metsänomistajien etuja ajava Metsä Group teki puolestaan vaikeasta vuodesta huolimatta kilpailijoihinsa verrattuna parhaan tuloksen.

Vaikka se olikin alle puolet edellisestä, Metsä Group ylsi nyt 488 miljoonaan euroon, kun UPM jäi 464 miljoonaan ja Stora Enson tulos oli 495 miljoonaa euroa tappiolla.

”Vaikeiden aikojen keskellä osuustoimintayritysten vakaus korostuu.”

Osuustoiminta-lehden tekemät kevätanalyysit osuustoimintayritysten viime vuoden toiminnasta alleviivaavat, että kustannuspaineet ovat kaikilla toimialoilla vahvoja.

Korkotaso jarrutti luottojen kysyntää sekä investointeja ja kuluttajien ostovoima jatkoi heikkenemistään.

”Vaikeiden aikojen keskellä osuustoimintayritysten vakaus korostuu. Osuuskaupat saivat viime vuonna 11 000 uutta jäsentä ja myös Metsäliiton jäsenmäärä kasvoi”, toteaa Osuuskuntien keskusjärjestö Pellervon osuustoimintajohtaja Kari Huhtala.

Finanssialalla menee lujaa, vaikeinta on maitosektorilla

”Pankit tekivät viime vuonna historiallisen kovat tulokset, joita toki avitti korkea korkotaso. Esimerkiksi OP Ryhmän liikevoitto kipusi jo hiukan yli kahden miljardin euron, josta pankkiliiketoiminnan osuus oli 1,6 miljardia. Liikepankit keräsivät voittoja vielä enemmän – osuustoiminnassahan tuloksenteko ei ole itsetarkoitus”, Huhtala muistuttaa.

Vakuutusalalla puolestaan kaikkien asiakkaidensa omistamien vakuutusyhtiöiden liikevaihto kasvoi aiemmasta – esimerkiksi LähiTapiola-ryhmän liikevaihto nousi 1308 miljoonasta eurosta 1 408 miljoonaan OP-ryhmään kuuluvan Pohjola Vakuutuksen 1 695 miljoonasta 1 792 miljoonaan.

Kasvua siivittivät muun muassa julkisen terveydenhuollon vaikeudet, jolloin terveysvakuutusten ostaminen alkoi kiinnostaa yhä useampaa suomalaista.

”Osuustoiminnassa tuloksenteko ei ole itsetarkoitus”

Lihantuottajien omistamissa osuustoimintayrityksissäkin viime vuosi oli pääsääntöisesti aiempia valoisampi.

Atria piti tulostasonsa noin 49 miljoonassa ja HKScan käänsi vihdoin liiketuloksensa voitolliseksi eli 14,9 miljoonaan euroon, kun se toissa vuonna oli miinuksella 2,9 miljoonaa.

Maitomarkkinan kasvaneet ongelmat näkyivät Valion liiketuloksessa, joka miltei puolittui 44,7 miljoonasta 24,7 miljoonaan euroon. Vuonna 2021 se oli 66,3 miljoonaa.

Kehitys on johtanut muutosneuvotteluihin ja lähes sadan hengen irtisanomisiin. 

Suomen maitomarkkinoiden veturi Valio onnistui kuitenkin kasvattamaan liikevaihtoaan lähes kaksi prosenttia 2,2 miljardiin euroon, vaikka ulkomaantoimintojen liikevaihto putosi.

Valio onkin vahvasti mukana edistämässä kestävästi tuotettua maitoa ja lihaa, kasvipohjaista ruokaa ja myös solumaatalouden uusia innovaatioita. Osuustoimintayrityksille tyypillisesti se elää vahvasti kiinni ajassa.

 

 

 

 

 

Left Menu Icon
Right Menu Icon