Kilpailijat ottivat osuuskaupan keinot käyttöön

S-ryhmä repi marketkaupassa toisena vuotena peräkkäin hurjaa eroa kilpailijoihinsa. Nyt Lidl haastaa S-ryhmän bonuksissa.

Teksti Kari Huhtala ja Heikki Vuorela
Jaa artikkeli

Osuuskaupparyhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa vuonna 2023 nousi ennätykselliseen 48,3 prosenttiin. Se oli ainoa isoista kaupparyhmistä, joka pystyi määrälliseen myynnin kasvuun.

Muille kasvua tekohengitti inflaatio. Tulosta tekivät silti nekin.

Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä S-ryhmä jatkoi marketkaupassa kasvua hieman kokonaismarkkinaa nopeammin. Muilla toimialoilla se jäi hieman viime vuoden alun myyntilukemista.

Yleinen taloustilanne ja valtiontalouden tasapainottamistoimet rajoittavat jatkossakin kaupan kasvua.

Marketkauppa on S-ryhmän suurin toimiala, ja tarkimmin vertailtavissa kilpailijoihin.

S-ryhmän marketkaupan liikevaihto kasvoi vuonna 2023 nopeammin kuin pääkilpailija Keskon. Vielä selvempi ero oli kannattavuutta mittaavan liiketuloksen kehityksessä.

S-ryhmän liiketulos kasvoi selvästi, Keskolla se heikkeni. S-ryhmä oli jälleen vahva investoija: luku nousi 557 miljoonasta 667 miljoonaan euroon.

Tokmanni kilpailee hinnoilla

Halpaketjukauppa Tokmanni tunnetaan vauhdikkaasta kasvusta, jonka pohjalla on lukuisia halpaketjujen ostoja. Myynti ylitti miljardin euron rajan vuonna 2020 ja lähestyi viime vuonna 1,4 miljardin tasoa.

S-ryhmän päivittäistavaramyynti on 10 ja Keskolla 6 miljardia.

Tokmannin viimeisin kasvuloikka oli ruotsalaisen Dollarstore -ketjun osto. Kotimaassa kasvu ei kuitenkaan viime vuonna yltänyt isojen vähittäiskauppojen vauhtiin.

Voiko Tokmannista kehittyä varteenotettava kilpailija Ässälle ja Keskolle? Orgaaninen kasvu voi kotimaassa olla haastavaa ja siihen viittaa ruotsinkaupoille lähtö.

Kasvu vaatisi reilusti lisää kauppapaikkoja ja tuotevalikoiman laajentamista.

Myymälöitä sillä oli Suomessa 201, kun isoilla kilpailijoilla niitä on lähes kymmenkertainen määrä.

Ruokakauppa on kivikova laji ja Tokmannilla on vain parikymmentä tuoreruokamyymälää.

Muussa päivittäistavarakaupassa Tokmannia ei voi silti vähätellä. Se profiloituu halvoilla tuotteilla, mikä puree matalan ostovoiman aikana.

Lidl aloitti bonuskilpailun

S-ryhmän mukaan sen marketmyynti kasvoi vuosina 2022-23 yleistä, alenevaa markkinakehitystä paremmin joka kuukausi.

Kilpailijoiden vastaiskua on odoteltu. K-ryhmä reivasi suuntaa hintakilpailuun, mutta luovii yhä vastatuuleen.

Lidl iskee S-ryhmän vahvimpaan valttiin, bonuksiin. Malli on sama: nousujohteiset, lisäkulutukseen yllyttävät bonukset. Lidlillä bonukset ovat pääsääntöisesti suuremmat, mutta toisaalta niiden käyttöaika on vain 14 vuorokautta.

Lidlin sovelluksen lataukset lähestyvät nyt kahta miljoonaa.

"Lidl iskee S-ryhmän vahvimpaan valttiin, bonuksiin."

S-bonus ei silti ole kanveesissa. Sen etuina ovat rinnakkaiskortit, myymälätiheys ja bonuksen kerryttäminen muuallakin kuin marketeissa. Vihreitä kortteja on neljä miljoonaa.

Lidlin ainakin tämän vuoden kestävä kampanja saattaa hidastaa S-ryhmän voittokulkua, mutta tuskin pysäyttää sitä. Ei pysäyttänyt ainakaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

“Osuuskaupan vahvuudet korostuivat”

“Epävarmassa ajassa osuuskaupan vahvuudet korostuivat”, pääjohtaja Hannu Krook kirjoittaa niin viime kuin toissa vuoden katsauksessaan.

Viime vuonna osuuskaupat saivat 11 000 uutta jäsentä. Vihreän kortin rahallisten etujen lisäksi osaan lienee vedonnut itse osuustoimintakin. Liekö sitä tutkittu?

Epävarma aika jatkuu tänäkin vuonna. PTT ennustaa yksityisen kulutuksen pienenevän 0,7 prosenttia. Inflaatiokaan ei juuri tuo kaupoille näennäistä kasvua, varsinkaan kun kuluttajat ovat alkaneet siirtyä halvempiin tuotteisiin.

Tappiot Venäjällä 218 miljoonaa

Pietarin toiminnoista S-ryhmä ei ole kertonut julkisesti juuri mitään. Se on ainoastaan kiistänyt niiden vaikutuksen merkittävyyden erilaisiin asioihin.

Mutta jostakin poissa olivat ne yhteensä 218 miljoonaa, jotka Talouselämä-lehti laski SOK:n hukanneen Venäjällä 2008-2022. Investoinneista, pääomasta, bonuksista, hinnoista – vähän kaikista?

Hotellikiinteistöjen myynti voi vielä muuttaa summaa puoleen tai toiseen. 218 miljoonaa on 0,1 prosenttia S-ryhmän Venäjä-vuosien kokonaisliikevaihdosta.

Joko ajanjakson investointeihin tai bonuksiin verrattuna luku olisi kolmisen prosenttia. Ei mikään miljarditappio, mutta jotakin.

OT-lehden aiemmat analyytikot kyseenalaistivat ja varoittelivat. Venäjän hyökkäys Ukrainaan sotki lopullisesti kaiken, mutta riski oli olemassa jo aiemmin.

Virossa toiminta jatkuu, viime vuonna tappiollisena. Talousnäkymät eivät etelänaapurissa ole ainakaan nopeasti paranemassa.

Left Menu Icon
Right Menu Icon