SEO-huoltamot olivat takavuosina tuttu näky ympäri Suomea, mutta nyt valtaväylien keskeisillä kauppapaikoilla komeilevat enimmäkseen ABC-, St1- tai Neste-kyltit.
Tämä yksitoikkoinen yleisnäkymä ei kuitenkaan kerro koko totuutta polttoainekaupan ja huoltamobisneksen nykytilasta, jossa SEO on edelleen vahvasti mukana.
Monella paikkakunnalla SEO-huoltamot ovat elintärkeitä palveluntuottajia ja kohtaamispaikkoja, joissa tankkauksen ohella hoidetaan monet muutkin arkiset asiat.
Toimitusjohtaja Arto Viljasen mukaan SEO on vahvassa kunnossa. Perinteikkään sinivalkoisen logon alla on tällä hetkellä noin 240 jakelupistettä, joista 180 on yrittäjävetoisia ja loput 60 osuuskunnan omistuksessa.
Osa yrittäjistä pyörittää useita toimipisteitä.
Murros tarjoaa myös mahdollisuuksia
SEO teki viime vuonna liikevaihtoa noin 203 miljoonaa euroa ja tuloksellisesti, joten euroja on riittänyt jaettavaksi myös jäsenistölle.
Kasvua on kertynyt lisäksi myydyissä polttoainelitroissa, jotka ovat vuositasolla nousseet 140 miljoonaan litraan.
Ketju on kauppiasvetoisten asemien määrässä Neste-kauppiaiden jälkeen kakkossijalla, mutta kokonaismarkkinasta SEO:lla on vain muutaman prosentin siivu. Neste, St1, ABC ja Teboil ovat jakeluverkostoiltaan ja myyntivolyymeiltään aivan toista luokkaa.
Nämä realiteetit tunnustaa myös Viljanen. Samalla hän kuitenkin muistuttaa, että polttoainekauppa on murroksessa ja muutokset markkinoilla tarjoavat aina myös uusia mahdollisuuksia.
Kunnianhimoisena tavoitteena on vielä nousta kauppiasmäärältään suurimmaksi kauppiasvetoiseksi huoltamoketjuksi.
Haastattelupäivänä näistä muutoksista saatiin konkreettinen esimerkki, kun Kesko kertoi luopuvansa päivittäistavarakaupasta Neste-asemilla.
Sen vaikutuksia SEO-kauppiaisiin Viljanen ei kuitenkaan vielä tuoreeltaan lähtenyt arvioimaan.
”Olemme pienenä ja ketteränä toimijana pystyneet nopeaan päätöksentekoon ja vastaamaan ajan haasteisiin. Kilpailijoiden liikkeitä on luonnollisesti seurattava, mutta samalla myös omaa toimintaa on trimmattava koko ajan paremmaksi”, Viljanen muistuttaa.
Koko ketju kehitysputkessa
SEO-yrittäjät ja samalla myös itse osuuskunta olivat etenkin pandemian alkumetreillä melkoisessa mankelissa, kun ihmisten liikkuminen ja samalla myös huoltamoasiointi hiipui murto-osaan aiemmasta.
Sen jälkeen kiusaksi tulivat hurjiksi kiivenneet polttoaineen hinnat, jotka ovat sittemmin tasaantuneet muun muassa veronalennusten ja jakeluvelvoitteen pudotuksen myötä.
”Monet SEO-yrittäjät olivat pandemiakriisin aikaan ja Ukrainan sodan syttyessä kovilla. Samalla he ovat osoittaneet olevansa sitkeää sorttia eikä ketjussa koettu miestappioita. Osuuskunnalla on mennyt taloudellisesti varsin hyvin ja se on ollut myös jäsenyrittäjien etu”, hän toteaa.
Osuuskunnan taloustilanne on luonut pohjan myös kehitysprojekteille. Viime vuosina SEO:ssa on investoitu esimerkiksi jakeluautomaatteihin ja maksutapoihin, kuten mobiilimaksamiseen.
Myös käytössä oleva korttijärjestelmä on uusiutumassa.
”Nämä ovat osuuskunnalta isoja panostuksia, joihin yksittäisillä kauppiasyrittäjillä ei riittäisi rahkeita”, Viljanen toteaa.
”Osuuskunnalla on mennyt taloudellisesti varsin hyvin ja se on ollut myös jäsenyrittäjien etu.”
Polttoainekauppa jatkuu vielä pitkään
Polttoainekaupassa volyymit jakaantuvat SEO:ssa varsin tasaisesti eri bensalaatujen ja dieselin sekä moottoripolttoöljyn kesken.
Uudeksi tukijalaksi tällä sektorilla on tullut moottoripolttoöljy, jonka myynti on toimitusjohtajan mukaan ylittänyt odotukset. Markkinarakoa on löytynyt etenkin työkoneista ja muun raskaan kaluston puolelta.
Panostuksia on toisaalta tehty myös vihreään siirtymään ja biokaasuun, jota voi tällä hetkellä tankata paineistettuna Ala-Temmeksen, Tuurin ja Oulun Kaakkurin asemilta.
Uusia kohteita kartoitetaan jatkuvasti ja nestemäisen biokaasun puolella yhteistyötä on viritelty elintarvikejätti Arlan kanssa.
Myös liikenteen sähköistyminen on huomioitu SEO:n strategiassa. Arto Viljasen mukaan se ei kuitenkaan vielä anna perusteita mittavammille investoinneille latausinfraan.
Yksittäiset huoltamoyrittäjät saattavat niitä toki hankkia, mutta osuuskunnan omistamiin jakelupisteisiin latausasemia ei ole tässä vaiheessa tulossa.
”Sähköautot ovat suurimmalle osalle suomalaisista vielä liian kalliita, vaikka kanta yleistyy kaupungeissa. SEO-asemien toimialueilla etäisyydet ovat kuitenkin pitkiä ja perinteiset polttomoottorit käytännössä ainoa järkevä voimanlähde. Suomalaisen autokannan keski-ikä on Suomessa 13 vuotta, joten polttomoottoreilla ajetaan täällä EU-säädöksistä huolimatta vielä tulevinakin vuosikymmeninä”, korostaa Viljanen.
Koko kylän kohtauspaikka
SEO-ketjun huoltamoista noin sadassa on muutakin palvelua kuin pelkkää polttoainemyyntiä. Kirjoa riittää, sillä saman katon alta saattaa löytyä perinteisen kahvila-ravintolan lisäksi korjaamotoimintaa sekä elintarvike- ja sekatavarakauppaa.
”Jokainen toimipiste on yrittäjänsä näköinen. Kahta identtistä SEO-asemaa ei Suomesta löydy”, Viljanen naurahtaa.
Tässä on toimitusjohtajan mukaan myös yksi ketjun vahvuuksista. Saman katon alla tarjottavat palvelut rakennetaan aina paikkakuntakohtaisten tarpeiden mukaan.
Kun perinteiset kyläkaupat ovat kadonneet ja välimatkat asutuskeskuksiin pitkiä, vastaavat SEO-asemat monella syrjäisemmällä paikkakunnalla paitsi kantaväestön myös mökkiläisten arkisesta päivittäistavarahuollosta.
”Jokainen toimipiste on yrittäjänsä näköinen. Kahta identtistä SEO-asemaa ei Suomesta löydy.”
”Fakta on, että polttoainemyynti tulee lähivuosina laskemaan. Siksi on hyvä, että yrittäjillä on sen rinnalla muitakin palveluja”, Viljanen toteaa.
Muutaman vuoden takaisessa brändiuudistuksessa pureuduttiin logojen ja värimaailman sijaan oman toiminnan kehittämiseen.
Osuuskunnan keskeisiksi arvoiksi nostettiin yrittäjävetoisuus, kotimaisuus, paikallisuus ja uusiutuvuus, joiden ohjaamina toimintaa on viety määrätietoisin askelin eteenpäin.
Kohentuneiden tunnuslukujen ja ketjun kasvun perusteella se näyttää myös onnistuneen.
”Viimeaikaisten kriisien myötä myös ketjumme kotimaisuus ja sinivalkoisuus on tuntunut nousevan entistä enemmän arvoonsa”, Viljanen kertoo.
Vastuullista urheilusponsorointia
Panoksia on lisätty myös SEO:n yleiseen näkyvyyteen ja viestintään, jotta huoltamoyrittäjien ja polttoainekauppiaiden ääni kantautuisi paremmin myös päättäjien korviin. Tämän työn tulokset ovat toimitusjohtajan mukaan nähtävissä hallitusohjelmassa.
Pari vuotta sitten käynnistetty vastuullisuusohjelma on niin ikään päässyt hyvään vauhtiin, Viljanen vakuuttaa.
Sen yhtenä hedelmänä on sopimus, jonka myötä SEO on Suomen paralympiakomitean pääyhteistyökumppani. Turussa järjestettävä Paavo Nurmi Games on niin ikään tärkeä sponsorointikohde.
Mitkä sitten ovat SEO-osuuskunnan tarjoamat keskeiset hyödyt siihen kuuluville yrittäjille?
Toimitusjohtajan mukaan osuuskunnassa jokaisen jäsenyrittäjän ääni kuuluu aidosti päätöksenteossa. Toiminta pohjautuu jäsen ja ääni -periaatteeseen, ja hallitus koostuu tällä menetelmällä valituista jäsenkauppiaista.
Osuuskunta huolehtii kaikille yhteisistä palveluista, kuten muun muassa polttoainehankinnoista (toimittajana on vain Neste), logistiikasta, markkinoinnista sekä kortti- ja maksujärjestelmistä.
”Näiden palvelujen ja hankintojen on kuitenkin oltava jäsenille kilpailukykyisiä ja kustannustehokkaita, jotta yhteistyölle on ylipäätään perusteita. Kun osuuskunta tekee tulosta, siitä riittää jaettavaa myös jäsenille.”
Sama kriteeri koskee toisaalta myös ketjuun muualta mieliviä yrittäjiä.
”Jokainen kauppapaikka toki katsotaan tarkasti läpi. Elinkelvottomia tai heikon tulevaisuudennäkymän omaavia asemia emme mekään lähde pelastamaan. Jos talousasiat ovat kunnossa, niin kannattaa ottaa yhteyttä kenttäpäälliköihin”, Viljanen vinkkaa.