Voiko tiktokkaamalla oppia osuustoimintaa? 

OT-analyytikkotiimin jäsen Jukka Suvitie ihmettelee nopeasykkeistä ja yhä lyhytjänteiempää mediaa.

Teksti Jukka Suvitie
Jaa artikkeli

Koko Eurooppa ja maailmakin on nyt täynnä pulmia, joiden ratkaiseminen vaatii perusteellista perehtymistä, pitkäjänteistä pohjustamista ja… paljon pysähtymistä. Näitä taitoja ei kuitenkaan enää opeteta missään. Opimmekin koko ajan vain selaamaan asioita nopeammin ja pintapuolisemmin. Tiktokkimaisen viihteellisesti. 

Sanomalehdet, matkapuhelin ja televisio ovat itselläni ne välineet, joiden käytössä huomaan muuttuneeni lyhytjänteisempään suuntaan.

Kun lukee digilehteä, ei enää tule avanneeksi näköisversiota, vaan tyytyy uusimpiin uutisiin ja niiden otsikoihin tai vielä viihteellisemmin suosituimpiin uutisiin.  Aamun koripallouutisista kelpaavat hyvin videopätkät, joissa Lauri osuu aina koriin.

”Opimmekin koko ajan vain selaamaan asioita nopeammin ja pintapuolisemmin.”

Television uutislähetys on Berliinissä aika pitkälle suomalaistyylinen. Aluksi esitellään aiheet ja sitten syvennytään niihin yksi kerrallaan.

Toisin kuin Suomessa, uutislähetyksen aikana ei kerrota, mitä kiinnostavaa on vielä seuraavan uutisen jälkeenkin tulossa – kunhan ensin odotat 30 sekuntia. 

Pääsinpä seuraamaan ZDF-kanavan suoraa aamu-uutislähetystä myös paikan päälle. Jäi vaikutelma, että koko lähetys ja siten myös uutisankkurien toiminta oli erittäin nopearytmistä. Aiheesta toiseen siirryttiin lähes hengästyttävällä vauhdilla. No, tätä aamu-uutiskatselijoiden odotetaan haluavankin, kun kaikilla on kiire aamiaisen ja töihin lähdön kanssa. 

Kiinalainen juttu 

Kiinalainen sosiaalisen median palvelu Tiktok on Suomen verohallinnolle paitsi imagonrakentaja myös rekrykanava: ”Taxation Island” -video esittelee toimintaa tavalla, josta tulee mieleen ”viihdeverohallinto”. Seuraajia on yli 40 000 ja tykkäyksiä 827 000. 

Voi todella olla, että ilman tällaisia videoita verohallintoon ei jatkossa enää saataisi tarpeeksi työntekijöitä. Mutta tuntuu huolestuttavalta, jos veroasioissakin on tärkeämpää, miltä joku asia näyttää kuin sen sisältö. 

”Ei ole samantekevää, millainen kuva osuustoiminnasta halutaan antaa.”

Osuuskunnille Tiktok on mainoskanavana helppo valinta. Mennään sinne missä asiakkaammekin viettävät aikaansa. Pääasia on, että ollaan esillä ja sitä kautta mahdollisesti saadaan lisää myyntiä ja/tai uusia asiakasomistajia. Helppoa, nopeaa ja mukavaa toimintaa haluavat kaikki ja sen takia myös osuustoiminta on viihteellistettävä. Vai onko? 
Osuustoiminnan ja osuuskunnan jäsenyyden idea on kaikkea muuta kuin lyhytjänteistä viihdettä tai nopeita voittoja korostavaa.

Ei ole siis samantekevää, miten osuuskuntaa markkinoidaan ja millainen kuva osuustoiminnasta halutaan antaa. Hienoa, jos viihteellä valloitettu uusi asiakasomistaja saadaan toiminnassa oppimaan pysähtymisen, perehtymisen ja pitkän tähtäimen edut. 

Tiktok tulee Kiinasta, mutta siellä sen käyttö on kielletty. Ja varmaan hyvästä syystä. 

Kirjoittaja on varatuomari ja OT-analyytikkotiimin jäsen, joka asuu Berliinissä. 

Left Menu Icon
Right Menu Icon