Jari Annala: Hyvä johtaminen on vahvuuksien löytämistä

Sokotel Oy:n toimitusjohtajaa, Jari Annalaa, innostaa suora liiketoimintavastuu ja monipuolinen työ, jossa voi koko ajan oppia uutta. Hän inspiroituu jatkuvasta kehittämisestä – miten tehdä asioita uudella tavalla entistä fiksummin. Erityisesti hän haluaa edistää hyvää johtamiskulttuuria. 

Teksti Marja Heikkilä  | Kuvat Juho Kuva 
Jaa artikkeli

Jari Annalalla on pitkä historia SOK:n leivissä. Tällä hetkellä hän työskentelee matkailu- ja ravitsemisliiketoimintaa ja vähittäiskauppaa Suomessa ja Virossa harjoittavan SOK Liiketoiminta Oy:n ja sen tytäryhtiö Sokotel Oy:n toimitusjohtajana.

Lisäksi hän on S-Pankin hallituksen puheenjohtaja 17 vuoden kokemuksella ja SOK:n johtoryhmän jäsen. 

”Monipuolisina yhtiöinä SOK ja S-ryhmä tarjoavat erilaisia, innostavia työmahdollisuuksia. Osuustoiminnassa minua kiinnostavat yrityksen arvot ja pelkkään kvartaaliajatteluun verrattuna toiminnan pitkäjänteisyys. Arvoihin on helppo samaistua ja niiden puolesta työskentely on motivoivaa.”  

Osuustoiminta on ollut edelläkävijä monissa vastuullisuuteen ja tasa-arvoon yrityselämässä liittyvissä kysymyksissä.

Sen arvopohja on erityisesti nuorille merkityksellinen. Siksi työpaikat osuustoimintayrityksissä ovat yhä suositumpia. 

Sokotelilla on 22 yksilöllistä hotellia, pääasiassa Sokos ja Radisson Blu Hotelleja, joista valtaosa pääkaupunkiseudulla. Hyvä johtamistyö on yksi tehokas kilpailuvaltti työvoimapulan vaivaamalla hotelli- ja ravintola-alalla.

Työntekijät arvostavat hyvää esihenkilötyötä, ja sillä voidaan Annalan mukaan lisätä koko alan vetovoimaa. Sokotelin henkilöstölleen antamaan työnantajalupaukseen on kirjattu takuu hyvästä johtamisesta. 

”Tavoitteen eteen tehdään töitä esimerkiksi kouluttamalla esihenkilöitä, panostamalla työntekijöiden hyvinvointiin ja osaamiseen sekä rakentamalla työkulttuuria, jossa olemme samaa perhettä.”

Jari Annala kuvattuna 10. Kerros-näköalaravintolassa Helsingissä, Original Sokos Hotel Vaakunan ylimmässä kerroksessa.

 Suomi-markkinointia parannettava 

 Sekä koronapandemia että Ukrainan sota ovat keikuttaneet hotelli- ja ravintola-alaa. Kotimainen matkustus voi hyvin, mutta kansainväliset yöpymiset ovat noin viidenneksen alemmalla tasolla kuin ennen pandemiaa. 

 ”Jatkamme määrätietoisesti oman strategiamme toteuttamista päästäksemme takaisin kasvu-uralle. Erityisesti kansainvälisen liikematkustuksen palautuminen on alan kannattavuuden kannalta keskeistä. Merkitystä on myös sillä, miten Helsinkiä ja Suomea markkinoidaan vapaa-ajan kohteena.” 

Annala arvioi, että hotellialalla pärjäävät jatkossa asiakkaiden mielestä kiinnostavat hotellit ja ravintolat hyvillä liikepaikoilla.  

”Esimerkiksi uusi Radisson RED -hotellimme Kaisaniemen puistossa ja loppukesällä 2024 Katajanokan rantaan avautuva Solo Sokos Hotel Pier 4 kiinnostavat todella paljon sekä suomalaisia että kansainvälisiä asiakkaita.” 

”Kansainvälisen liikematkustuksen palautuminen on alan kannattavuuden kannalta keskeistä.”

Useiden ennusteiden mukaan matkailijoiden määrä jatkaa kasvuaan, voimakkaimmin pääkaupunkiseudulla ja Pohjois-Suomessa.  

”Suomen tunnettuuden parantaminen edellyttää taitavaa ja pitkäjänteistä markkinointia, jotta pärjäämme globaalissa matkustajakilvassa. Meillä on onneksi monta valttia: puhdas ilma, vesi ja luonto, turvallisuus, siisteys, toimivat palvelut sekä suomalaisten hyvä kielitaito.”

Jari Annalan mukaan hotellialalla pärjäävät jatkossa kiinnostavat hotellit ja ravintolat hyvillä liikepaikoilla.

Miljoonan asiakkaan tavoite 

Annala on toiminut S-Pankin hallituksen puheenjohtajana pankin perustamisesta lähtien.  

”Tehtävä on laaja-alainen, mutta äärimmäisen mielenkiintoinen. On ollut hienoa olla mukana kehittämässä S-Pankista uutta liiketoiminta-aluetta S-ryhmälle sekä laadukkaita, helppokäyttöisiä palveluita asiakasomistajille.”  
Pankki on saavuttanut kasvavan jalansijan asiakasomistajien keskuudessa.  

”Olemme hyvää vauhtia etenemässä kohti miljoonan aktiivisen asiakkaan tavoitettamme”, Annala hehkuttaa.  

S-Pankki saa merkittävästi lisää asiakkaita viime vuonna sovitun yrityskaupan myötä, kun se jatkaa Suomesta vetäytyneen Handelsbankenin asiakkaiden pankkina tämän vuoden lopusta alkaen.

Palveluiden luotettavuuteen ja toiminnan turvallisuuteen investoidaan kaiken aikaa. Riskejä kuitenkin liittyy erityisesti taloustilanteeseen maailmalla ja Suomessakin.  

S-Pankki toimii pääasiallisesti asiakasomistajien pankkina ja poikkeaa siten muusta pankkikentästä, jossa yrityspankkitoiminnalla on yleensä merkittävä rooli.  

”Omassa sarjassamme olemme kasvaneet voimakkaimmin suomalaisista pankeista ja siihen pitää olla tyytyväinen.”

”Osuustoiminnassa minua kiinnostavat yrityksen arvot ja pelkkään kvartaaliajatteluun verrattuna toiminnan pitkäjänteisyys”, Jari Annala sanoo.

 

 Osaava työyhteisö vahvuutena 

 Kahden vaativan pestin hoitamisessa riittää tekemistä, mutta mielenkiintoinen työ auttaa jaksamaan. Vastuu tarkoittaa toisinaan, ja yllättäenkin, paljon aikaa vaativaa tekemistä, kuten viimeaikaiset kriisit ovat osoittaneet.

Esimerkiksi Venäjän hyökättyä Ukrainaan aloitettiin välittömästi Venäjän liiketoiminnasta luopuminen.  

”Merkityksellistä on se, kenen kanssa töitä tekee. Kun ympärillä on osaavia ja luotettavia kollegoita ja työntekijöitä, on oma työmäärä paremmin hallittavissa.”  
Jari Annala on sitkeä ja periksiantamaton, mutta ei jaksa pilkunviilaamista.  

”Olen myös hyvin kilpailuhenkinen. Se on vahvuus, mutta liiallisena heikkous. ”

”Merkityksellistä on se, kenen kanssa töitä tekee.”

 

 

Jari Annalan vinkit: 

 

 

 

 

Left Menu Icon
Right Menu Icon