KOKO Tapahtuma OSK perustettiin vuoden 2018 lopulla alustaksi jo aiemmin alkaneelle tapahtuma-alan yritysten yhteistyölle. Osuuskunta tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden ostaa kaikki tapahtuman alihankintapalvelut samasta paikasta.
Yritysten välinen yhteistyö käynnistettiin aluksi kokotapahtuma.fi -verkkosivun muodossa ja lopulta päädyttiin vuoden 2018 lopulla perustamaan yhteinen osuuskunta neuvotteluosapuoleksi kilpailutuksiin.
Jäseninä osuuskunnassa on yhdeksän tapahtuma-alan eri palveluita tuottavaa yritystä: Loisto Catering, Magnum Live, Niemi Palvelut, PixMill, Ramirent, Securitas Events, RMC Light & Sound, Stopteltat ja juuri pari viikkoa ennen haastattelua mukaan liittynyt siivous- ja jätehuoltoalalla toimiva L&T.
”Jäsenkokoonpano on nyt hyvä perusmuotoista tapahtumatuotantoa ajatellen”, kertoo Securitas Events Oy:tä KOKO Tapahtuman hallituksessa varajäsenenä edustava projektipäällikkö Ari Solja.
Ensimmäisen, joulukuussa 2019 päättyneen, tilikauden liikevaihto KOKO Tapahtumalla oli 432 000 euroa.
Osuuskunta oiva väline kilpailutuksiin
”Ensimmäisen kerran mietimme yhteenliittymää vuosituhannen taitteessa. Malli jäi kuitenkin idean asteelle. Uudestaan idea heräsi 2014, jolloin perustettiin kokotapahtuma.fi -sivusto tapahtuma-alalla toimivien yritysten yhteismarkkinointiin”, kertoo KOKO Tapahtuman hallituksen puheenjohtaja Esa Niemi, joka työskentelee johtajana logistiikkayritys Niemi Palveluissa.
”Kävimme eri yritysmuodot läpi ja osuuskunta oli joustavin vaihtoehto tarpeeseemme. Mukana on kolme pörssiyhtiötä, joille osakeyhtiön osakkaaksi lähteminen ei olisi ollut kovin yksinkertaista”, Niemi selventää yritysmuodon valintaa.
Kasvun haasteena on Niemen mukaan se, yrityksellä ei ole kokopäiväisiä myyntihenkilöitä. Tällä hetkellä osuuskunnalla on vain yksi työntekijä, joka tuottaa Olympiakomitean tilaamaa SM-viikko -tapahtumaa vuosille 2022–2024.
Kehittämistyö käynnissä
”Tunnemme hyvin toisemme ja se on meille suuri vahvuus. Meille on helppoa tehdä yhteistarjouksia ja tuottaa asiakkaille synergiaetuja, kun tunnemme toistemme toimintatavat”, Ari Solja kertoo.
Hän kuitenkin harmittelee, että juuri kun osuuskunnan liiketoimintaa olisi lähdetty kehittämään eteenpäin, kaikki liike lakkasi ympäriltä koronan myötä. Onneksi jäsenillä on muuta liiketoimintaa tapahtumasektorin lisäksi.
Viime vuoden lopussa käynnistyneen kehityshankkeen tiimoilta on lähdetty kehittämään KOKO Tapahtuman näkyvyyttä verkossa. Suunnitteilla on muun muassa blogi, jossa jäsenyrityksistä jaetaan hyviä käytäntöjä tapahtumasuunnitteluun.
Paljon tapahtumia koronan jälkeen
”Tuleva kesä tulee olemaan haastava tapahtumasektorilla. Nyt odotetaan, mitä koronatilanteen kanssa käy, mutta jos tapahtumia päästään normaalisti toteuttamaan, niitä tulee olemaan paljon”, Esa Niemi kertoo.
Tällä hetkellä on niin paljon siirtyneitä tapahtumia, että välttämättä osaava henkilöstö, tapahtumatekniikka ja kalusteet eivät riitä kattamaan tarvetta Suomessa, kun tapahtumia päästää järjestämään.