Yrityksen perustoiminnaksi mielletään tavaroiden tai palvelujen tuotanto ja myynti asiakkaille. Jo pitkän aikaa tämän rinnalle on tullut erilaisia markkinoihin sopivia ansaintamalleja. Osuuskuntienkin tulee ne huomioida ja hyödyntää.
Yrittäjien keskinäisissä osuuskuntahankkeissa törmää joskus tilanteisiin, joissa kaivataan ja tarvitaan yhteistyötä, mutta sen järjestäminen saattaa herättää kysymyksiä. Yrityksillä voi jo olla useita markkinointikanavia, sopimussuhteita ja kenties suoria asiakkuuksia. Jos ne toimivat hyvin, voi markkinoinnin ja myynnin siirtäminen kokonaan osuuskunnan tehtäväksi olla riskialtista. Yhteistyön kilpailuetuja pitää tällöin etsiä muualta.
Jäsenyrityksiä hyödyttävä yhteistyö voi olla yhteisen brändin luomista tai jakelun ja logistiikan varmentamista. Yritysten pääsyä uusille markkinoille edistävät esimerkiksi verkkokauppa ja tilausjärjestelmä. Yhteistyö hankinnoissa alentaa niin ikään kustannuksia. Osuuskunta pystyy lisäksi keskitetysti edistämään laatutyötä jäsenyrityksissään ja viemään käytäntöön erilaisia vastuullisuuden teemoja.
Osuuskuntamuoto mahdollistaa joustavasti erilaisten liiketoimintamallien käytön, ei vain vaihtoehtoisesti, vaan samaankin aikaan. Kaksi asiaa tulee kuitenkin muistaa. Ensiksi, pitää olla selkeä käsitys siitä, mitä tekee osuuskunta ja mitä tekevät jäsenet. Toiseksi, toimintamallin pitää varmistaa osuuskunnan talous niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä.
Kirjoittaja on vastuukoordinaattori Pellervossa.