Elämänturva kehittyy asiakkaiden ehdoilla

”Keskinäisen yhtiön toiminnan ydin on omistaja-asiakkaiden elämänturvan parantaminen ja heille lisäarvon tuottaminen. LähiTapiolan on menestyäkseen osattava tuottaa kuluttajien tarpeita vastaavia palveluja kilpailukykyiseen hintaan”, luonnehtii LähiTapiolan uusi pääjohtaja Sari Heinonen.

Teksti Marja Heikkilä | Kuvat Juho Kuva
Jaa artikkeli

Sari Heinosen valintaa pääjohtajaksi voi luonnehtia täysosumaksi, sillä naisella on työkokemusta kaikilta LähiTapiola-ryhmän keskeisiltä toimialoilta: vakuutuksista, digitaalisuudesta, varainhoidosta ja osuustoiminnasta.

”Pääsen soveltamaan aiemmin oppimaani, mutta valtavasti on myös uutta omaksuttavaa.”

LähiTapiolalla on 1,8 miljoonaa asiakasta ja noin 3 800 työntekijää.

”On yhteiskunnallisesti erittäin merkityksellistä, miten toiminnassamme onnistumme.”

LähiTapiola muodostuu 19 alueyhtiöstä ja useista ryhmäyhtiöistä. Monipuolisen yhtiön vahvuuksia ovat vakavaraisuus, osaaminen ja kattava alueellinen läsnäolo.

Työkulttuurissa vallitsee luja me-henki, jota Heinonen pyrkii modernilla johtamistavallaan entisestään vahvistamaan koko Suomessa.

Johtaja on Heinosen mukaan suunnannäyttäjä, jonka tärkein tavoite on saada koko ryhmä ja koko organisaatio mukaan. Kyvykkyys mitataan vaikeissa tilanteissa, joissa johtajalla pitää olla rohkeutta marssia eturintamassa ja viedä koko ryhmää kohti tavoitteita.

”Pyrin rakentamaan luottamuksen ilmapiirin olemalla avoin, kuunteleva, kannustava ja arvostavaa keskustelukulttuuria edistävä. Avoin vuorovaikutus synnyttää tunteen, että meillä työyhteisönä on kykyä ja rohkeutta kehittyä ja uudistua sekä luoda uutta.”

”Pyrin rakentamaan luottamuksen ilmapiirin olemalla avoin, kuunteleva ja kannustava.”

”Vakavaraisuus ja maltillinen kannattavuus mahdollistavat sen, että meillä on hyvää jaettavana niin asiakkaille kuin yhteiskunnallekin”, muistuttaa Sari Heinonen.

Muutosten turbulenssia

Monet ulkopuolelta tulevat muutokset ja haasteet edellyttävät LähiTapiolalta muutoskyvykkyyttä ja ketteryyttä. Murros koskee tavalla tai toisella kaikkia ryhmän yhtiöitä.

”Vakuutustoimiala on mielenkiintoisessa vaiheessa, ja toivon voivani osaamisellani ohjata muutoksia oikea-aikaisesti ja oikeaan suuntaan. Kaiken keskiössä on asiakasomistaja. Vakavaraisuus ja maltillinen kannattavuus mahdollistavat sen, että meillä on hyvää jaettavana niin asiakkaille kuin yhteiskunnallekin.”

LähiTapiola ei ole pelkkä vakuutusyhtiö, vaan se omistaa muun muassa sekä rahasto- että rahoitusyhtiön. Vahinko-, henki- ja eläkevakuuttamisen lisäksi palvelusalkkuun kuuluvat sijoittamisen ja säästämisen palvelut.

Varallisuudenhoitopalveluita pitäisikin Heinosen mukaan nostaa enemmän esille.

Ilmastonmuutos edellyttää riskien uudelleenarviointia ja korostaa varautumista entisestään.

”Tämä tarkoittaa tulevaisuudessa kokonaan uudenlaisia tuotteita. Maailmalla osa alueista on muuttunut vakuutuskelvottomiksi, mutta meidän johtotähtemme on vakuuttaa koko Suomi tulevaisuudessakin”, Heinonen lupaa.

”Haluan työssäni tuoda painokkaasti osuustoiminnan ideaa esille.”

Digitaalisuus on muuttanut asiakkaiden käyttäytymistä jo pitkään. Heinonen arvioi kybervakuuttamisen tarpeiden, ja myös uhkien, kasvavan.

Tekoäly on valtava murros niin meille kuin asiakkaillekin, internetiäkin suurempi.

”Tarvitaan rohkeaa suhtautumista ja ymmärrystä ottaa se oikea-aikaisesti ja oikeaan käyttöön.”

Suomalaisen yhteiskunnan turvaverkot muuttuvat. Heinosen mukaan LähiTapiola-ryhmän rooli korostuu elämänturvaajana niin omaisuuden, talouden kuin terveydenkin osalta.

”Näen taloudellisen varautumisen tulevaisuuteen tosi tärkeänä. Elämänturvastrategiaa haluan olla jatkossa tuomassa aiempaa enemmän näkyviin talouden näkökulmasta.”

”Riskiä vastaamattomat vakuutukset eivät ole kenenkään etu”, Sari Heinonen sanoo.

Kasvua ja asiakashyötyjä

LähiTapiolassa kasvua haetaan usealla eri osa-alueella samalla asiakkaiden hyötyjä parantaen.

”Tämä voi onnistua vain siten, että tuotteemme ja palvelumme vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja osaamme palvella heitä monikanavaisesti.”

Vakuutuksia on tarjolla joka lähtöön ja niitä markkinoidaan näkyvästi. Etenkin niillä kuluttajilla, joilla on kapeita vakuutuksia useista yhtiöistä, voi olla päällekkäisiä tuotteita.

”Pidän ensiarvoisena, että yhdessä asiakkaan kanssa istutaan alas ja käydään läpi turvan tarve ja poistetaan päällekkäisyydet. Riskiä vastaamattomat vakuutukset eivät ole kenenkään etu. Keskinäisenä yhtiönä meillä on erittäin korkea toimintamoraali.”

Osuustoiminnallisuus ja keskinäisyys ovat Heinoselle isoja arvoja, jotka resonoivat vahvasti hänen omaan arvomaailmaansa. Häntä harmittaa, että kumpikin malli tunnetaan edelleen melko huonosti.

”Kun nuoret kuluttajat hoksaavat mallin demokraattisuuden, avoimuuden ja hienouden, se herättää innostunutta vastakaikua. Haluankin työssäni tuoda painokkaasti osuustoiminnan ideaa esille.”

Left Menu Icon
Right Menu Icon