Kalevala – ei pelkkä logo lopputeksteissä

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on Kalevala-aiheisen suurelokuvan tärkein yhteistyökumppani.

Teksti Hanna Muukka | Kuva Tiia Öhman / ReelMedia Oy
Jaa artikkeli

Pohjois-Karjalan Nurmeksessa, Bomban alueella, alkoi tänä syksynä Kalevala: Kullervon tarina -elokuvan kuvaukset. Elokuvahanke ei olisi mahdollinen ilman kumppaniverkostoa, ja Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO on elokuvan pääyhteistyökumppani.

Toimitusjohtaja Juha Kivelä kertoo, miksi osuuskunta lähti mukaan elokuvaprojektiin ja mitä projekti alueelle voi parhaimmillaan tuoda.

PKO on jo pitkään tukenut alueensa kulttuuritoimintaa, erityisesti kesäteattereita, ja osuuskauppa on kymmenen vuotta järjestänyt myös Osuuskaupparock-musiikkitapahtumaa.

”Tämä elokuvaprojekti on kuitenkin taloudelliselta panostukseltaan ja yhteistyön syvyydeltä täysin poikkeuksellinen”, Kivelä selittää.

PKO rahoittaa elokuvaa sadoillatuhansilla euroilla, mutta tarkka summa ei ole vielä selvillä.

PKO:n rooli elokuvan tuotannossa on muutoinkin merkittävä. Se ei pelkästään rahoita hanketta, vaan rakentaa myös elokuvan kulissit paikallisten käsityöläisten ja puuseppien avulla.

”Elokuvissa lavasteet ja rekvisiitta ovat kalliita tehdä ja yleensä ne heitetään pois kuvausten päätyttyä. Elokuvan ohjaaja Antti J. Jokinen keksi kuitenkin ainutlaatuisen yhteistyökuvion, missä voimme hyödyntää elokuvan lavasteita kuvausten jälkeen”, Juha Kivelä kuvailee ja jatkaa:

”Pelkäksi rahoittajaksi PKO ei olisi lähtenyt, mutta lavastekylässä on kaupallista potentiaalia. Saamme myös pysyviä rakennuksia ja rekvisiittaa, jotka jäävät osaksi alueemme elämys- ja matkailutarjontaa ja joista on meille taloudellista hyötyä.”

”Tämä elokuvaprojekti on taloudelliselta panostukseltaan täysin poikkeuksellinen.”

Maakunnan voimavarat käyttöön

Osuuskaupan missiona on tehdä Pohjois-Karjalasta parempi paikka elää ja osallistuminen Kalevala-elokuvan tuotantoon on osa laajempaa strategiaa tukea alueen elinvoimaisuutta.

Elokuvahanke nostaa maakuntaa esiin, ja hyödyttäähän Bomban alueen kehittäminen matkailukohteena niin ikään alueen kulttuurista ja taloudellista kehitystä.

Kivelä muistuttaa hankkeen taloudellisten heijastusvaikutuksien olevan merkittäviä koko Pohjois-Karjalaan.

”Tuotannon aikana tarvitaan paikallisia palveluita ja osaajia kuten rakentajia. Myös suurin osa avustajista roolitetaan paikallisesti.”

Lopullista hyötyä on jopa vaikea muuttaa rahaksi, sillä brändihyödyt voivat olla laajoja ja pitkäkestoisia.

Tuotannoista kilpaillaankin maakuntien kesken. Kivelä huomauttaa, että jos PKO ei olisi lähtenyt mukaan hankkeeseen, kuvattaisiin elokuvaa nyt todennäköisesti jossain Länsi- tai Varsinais-Suomessa. Pohjois-Karjalasta tuskin olisi löytynyt toista toimijaa, jolla olisi ollut rahkeita lähteä mukaan.

”PKO on maakunnan veturi, ja osuuskuntamuodon takia roolimme on muutenkin hyvin ainutlaatuinen”, Kivelä muistuttaa.

”Olemme olleet mukana rakentamassa monenlaista maakunnassa ja kun miettii Bombaa, alueen identiteettiä ja Ylä-Karjalaa, niin missä muualla Kalevala-elokuvaa voisi kuvitella kuvattavan kuin täällä.”

”Tuotannon aikana tarvitaan paikallisia palveluita ja osaajia kuten rakentajia.”

Pohjois-Karjala maailman kartalle

Suomen kansalliseepos Kalevalaan perustuva elokuva on ohjaaja Jokisen pitkäaikainen unelma. Hän on käsikirjoittanut tarinan yhdessä näyttelijä Jorma Tommilan kanssa.

Kalevala-teema on myös PKO:lle täydellinen ja Kivelä toivoo sen herättävän kiinnostusta kansainvälisestikin.

”Toivomme, että elokuva nostaa Pohjois-Karjalan jopa maailman kartalle. Vertaus Taru Sormusten Herraan ja Uuteen-Seelantiin on ehkä liian kunnianhimoinen, mutta esimerkki kertoo, että elokuvista voi olla suuri hyöty matkailulle.”

PKO tulee hyödyntämään elokuvaprojektia myös omassa markkinoinnissaan.

”Elokuvan kuvaukset jatkuvat vielä pitkälle vuoteen 2025, ja matkailumarkkinointiyhteistyö on käynnissä koko ajan. Break Sokos Hotel Bomba on mukana elokuvan pressikiertueella. Uskommekin elokuvan tuovan lisää matkailijoita Bomban alueelle.”

PKO:n panostus elokuvaprojektiin on osoitus siitä, miten yritykset voivat olla mukana tukemassa kulttuuria ja samalla hyödyntää sen tarjoamat taloudelliset ja brändilliset mahdollisuudet.

Kivelän mielestä kulttuurin tukeminen on tärkeä osa osuuskaupan yhteiskuntavastuuta.

”Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla mukana tällaisessa hankkeessa, joka ei tuo vain taloudellista hyötyä, vaan myös vahvistaa alueemme identiteettiä. On myös tärkeää, että ensi-iltahuuman jälkeen tästä jää käteen jotain enemmän.”

Left Menu Icon
Right Menu Icon