S-ryhmän maksaman bonuksen osuus nousi vuonna 2024 ennätystasolle 453 miljoonaan euroon. Bonusta ja muita rahallisia etuja maksettiin asiakasomistajille yhteensä 535 miljoonaa euroa.
Ennätys rikottiin lisäksi uusien asiakasomistajien määrässä, kun yli 120 000 henkilöä liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi. Yli 60 prosenttia uusista liittyneistä oli alle 35-vuotiaita.
”Kasvava asiakasomistajien joukko kertoo osuuskaupan idean vetovoimasta. Olemme onnistuneet lunastamaan lupauksemme edullisesta ruokakorista sekä tarjoamaan laadukkaita, asiakkaiden tarpeisiin osuvia palveluita. Samalla olemme omalle väellemme innostava työnantaja. Työyhteisötutkimustemme tulokset ovat erittäin hyvällä tasolla ja reilusti yli Suomen yleisnormin”, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa S-ryhmän tilinpäätöstiedotteessa.
S-ryhmän eli alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän yhteenlaskettu liiketulos kasvoi viime vuonna lähes 12 prosenttia. Liiketulos oli 499 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 447 miljoonaa.
S-ryhmän marketkaupassa myynti kasvoi 2,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös liiketulos kehittyi positiivisesti. Myös Prisman käyttötavarakauppa kävi haastavassa toimintaympäristössä yleistä markkinakehitystä paremmin.
Ruuan verkkokaupassa myynti kasvoi viime vuonna 18 prosenttia edellisvuodesta.
Lähes miljardin investoinnit
Investointeja yhtiö teki viime vuonna noin 940 miljoonan euron edestä, kasvua edellisvuodesta yli 40 prosenttia.
”Vaikeasta suhdanteesta huolimatta investointitahtimme ei ole hyytynyt. Viime vuonna teimme ennätykselliset miljardiluokan investoinnit kotimaahan ja palveluidemme kehittämiseen. Näin suomalaisten kuluttajien omistama osuuskauppa tuo sekä suoraan että välillisesti työtä ja elinvoimaa koko maahan. Vahvat investoinnit ja kehitystyö jatkuvat”, Krook painottaa.
Merkittäviä investointeja vuonna 2024 olivat muun muassa HOK-Elannon ja Pirkanmaan Osuuskaupan avaamat ruuan verkkokaupan keräilykeskukset, ABC-latausverkoston voimakas laajeneminen sekä S-Pankin pääomitus Handelsbanken-yrityskaupan toteutusta varten.
Toimipaikkaverkosto täydentyi yli 130 uudella tai uudistetulla päivittäistavaramyymälällä, kymmenillä ravintoloilla sekä useilla hotelleilla. S-ryhmän uusin tuulivoimapuisto Eurajoen Luvialla valmistui tammikuussa 2025.
Krookin mukaan näkymät alkaneeseen vuoteen on kohtuullisen myönteinen, vaikka kuluttajien luottamus ja ostovoima elpyvät hitaasti. Myös maailmanpoliittiseen tilanteeseen liittyy kysymysmerkkejä.
”Osuuskaupan kvartaali on kuitenkin pitkä. Rakennamme palveluita pitkäjänteisesti ja asiakkaita kuunnellen. Jatkamme myös kunnianhimoista ilmasto- ja luontotyötämme. Oman toiminnan hiilinegatiivisuustavoitteemme toteutuu 2025, ja olemme saavuttamassa vuodelle 2030 asetetun päästövähennystavoitteen (-90 %) viisi vuotta etuajassa,” Hannu Krook kertoo.