Viljelijät maapallon eri puolilta hakivat Finlandia-talossa yhteistä linjaa tulevaisuuden haasteisiin. Maailman tuottajajärjestölle valittiin Helsingissä myös uusi puheenjohtaja.
Sekä rasvan että juuston parantunut kansainvälinen kysyntä on helpottanut tilannetta Suomen maitomarkkinoilla. Halpajuustoja ei tyrkytetä enää aikaisempaan tahtiin ja kotimaisten tuotteiden osuus kulutuksesta on noussut.
Suomalaisten maitotilojen keskimääräinen yrittäjätulo nousisi viime vuonna Luonnonvarakeskuksen (Luke) kesäkuun ennusteen mukaan 34 500 euroon (edellisvuonna 30 700).
Kempeleläisellä Keskusosuuskunta Oulun Seudun Sähköllä on viisitoista yhteisöjäsentä, joista kaksitoista on paikallisia sähköosuuskuntia. Toimialoina ovat sähkön myynti, siirto ja tuotanto sekä kaukolämpö. Liike-vaihto on 47 miljoonaa euroa. Osuuskunnissa on kaikkiaan noin 16 000 jäsentä. Sähköä toimitetaan yli 20 000 asiakkaalle.
Talouden myönteiset merkit piristivät myös pk-sektorin osuuskuntia. Kasvuodotuksia hillitsee kuitenkin kiihtyvä kilpailu eri toimialoilla.
Osuustoiminnallisten yritysten yhteenlasketut investoinnit ylittivät viime vuonna kahden miljardin euron rajan. Lähitulevaisuudessa on luvassa hiljaisempaa, sillä useat suuret hankkeet ovat valmistumassa.
Uskolliset jäsenet ovat osuuskunnan tärkeä pääoma. Vanhat osuuskuntatutkijat ovat olleet sitä mieltä, että suurimman hyödyn tuottajaosuuskunnasta saa silloin, kun kaikki mahdolliset tuottajat ovat mukana. Silloin joukkovoima ja suurtuotannon edut ovat suurimmillaan.
Osuustoiminta-lehden analyytikkotiimi laati jälleen Osuustoiminnan Vuosikirjan tarkkanäköiset analyysit suomalaisesta osuustoiminnasta ja keskinäisistä yrityksistä.
Osuuskunnat ovat vahvasti mukana kesätapahtumien järjestämisessä. OT-lehti keräsi tähän Suomen karttaan joukon kesätapahtumia ja näyttelyitä, joissa järjestäjänä on osuuskunta tai osuuskunnan jäsenet. Mukana on myös muita kiinnostavia tapahtumia, joissa on mukana osuuskuntia.
Voimakas rakennemuutos jatkuu osuuspankkikentällä. Tähän asti itsenäisinä pysytelleet pankit hakevat liittolaisia ja ryhmittyvät uusiksi talousalueiden tai maakuntien yhteisöiksi. Samaan aikaan etenee palveluverkoston uudelleenjärjestely, jossa moni entinen kuntakeskus jää ilman kiinteää konttoria.
Varuboden-Osla ei ole ihan tavanomainen osuuskauppa: toimialue kattaa läntisen ja itäisen Uudenmaan lisäksi Ahvenanmaan. Merkittävä asiakaskunta ovat mökkiläiset, jotka asioivat osuuskaupan toimipisteissä vilkkaina kesäkuukausina.
Digipalveluihin satsaavan OP Ryhmän strategian pääroolissa on asiakasomistaja. Uudistukset tehdään osuustoiminnan periaatteita noudattaen.