Videotuotantoihin erikoistunut tuotantoyhtiö Kreatos Films valitsee asiakkaikseen vain yhteiskunnallisesti hyvää tekeviä tahoja.
”Itse vähän vieroksun hyvikset ja pahikset -jakoa”, toteaa Sami Hakkarainen Kreatos Filmsistä. Hakkaraisen virallinen titteli on hallituksen puheenjohtaja, mutta osuuskunta on sen verran pieni, että hän tekee kaikkea yleisestä hallinnosta videotuotantoihin.
Tarkkaan lukkoon lyötyjä kriteereitä sille, millaiset yritykset kelpaavat asiakkaiksi ei ainakaan toistaiseksi ole. Hakkaraisen mukaan asiaa pohditaan aina tapauskohtaisesti.
Ainoa määrittävä tekijä on, että asiakkaalla täytyy olla taustalla jokin hyvään pyrkivä tavoite ja sen perustoiminnan tulee olla eettistä. Tällä hetkellä videoita on tehty muun muassa SOS-lapsikylälle, useille koulutuksenjärjestäjille sekä osana erilaisia kampanjoita.
Esimerkiksi uhkapeli- tai öljy-yhtiön yksittäinen hyväntekeväisyyskampanja ei läpäise seulaa. Toisaalta Hakkarainen ei suoraan tyrmää yhteistyötä toimintaansa radikaalisti muuttavan ja siitä viestivän yrityksen kanssa.
”Olemme kuitenkin ammattilaisia, jotka myyvät palvelua. Me tehdään normaalisti työtä, mutta haluamme, että sillä on joku suunta, jota kohti mennään”, Hakkarainen kertoo.
Pienestä liikkeelle
Yritys sai alkunsa, kun Hakkarainen pohti, miten voisi hyödyntää osaamistaan videoiden tekemisessä hyppäämättä liiaksi kuluttamiseen kannustavaan markkinointimaailmaan, jonka ainoa tavoite on saada ihmiset ostamaan lisää.
”Osuuskuntamuoto oli helpoin aloittaa”, Hakkarainen naurahtaa syyksi valittuun yritysmalliin.
”Kasattiin tuttavista ympärille osaajia, josta sitten lopulta karsiutui se tietty porukka, joka on edelleen olemassa.”
Tällä hetkellä jäseniä on kahdeksan, mutta toiminta on vielä sen verran pienimuotoista, että kaikki työskentelevät freelancer-sopimuksilla. Paljon riippuu kulloisestakin kysynnästä, paljonko on tarjota töitä.
”Emme halua estää tai rajoittaa, vaan meidän jäsenemme ovat vapaita myymään osaamistaan myös muualle.”
Hakkarainen kuitenkin toivoo, että tulevaisuudessa yritys kasvaisi niin, että jäsenille olisi mahdollista tarjota säännöllisempiä työtunteja. Tämä edellyttäisi uusia asiakkaita, joille toteutettaisiin laajempia videoprojekteja.
Kiinnostusta on markkinoinnin lisäksi myös TV- ja elokuvatuotantoihin. Joitain lyhytelokuvia on jo tehty, mutta tulevaisuudessa suunnitelmissa on isompiakin projekteja.
Hakkaraisen mukaan nyt etsitään sijoittajia. Suunnitelmissa on myös rekrytoida lähiaikoina osuuskuntaan myynnin asiantuntija ja elokuvapuolta tunteva tuottaja.
”Ollaan moraalisesta näkökulmasta aika radikaali yritys.”
Vastuullisuus lakiin
Kreatos Filmsille on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkki, joita jakaa Suomalaisen Työn Liitto. Merkki voidaan myöntää yritykselle, joka pyrkii tuottamaan toiminnallaan yhteiskunnallista hyvää. Tällä hetkellä yritys kuuluu Arvoliittoon, joka on yhteiskunnallisia yrityksiä yhdistävä verkosto.
Hakkaraisen mielestä eettisen toiminnan ja vaikuttavuustyön ei pitäisi olla erillinen, usein hyväntekeväisyydellä pyörivä, osa yhteiskunnasta. Vaikuttavuustyön pitäisi olla sisäänrakennettu osa yritysten toimintaa, koska rahaliikenne pyörii nimenomaan liikemaailmassa.
Vastuullisuustyön ei pitäisi kuitenkaan jäädä yksittäisten yritysten harteille, vaan siitä pitäisi tehdä yleinen käytäntö, jossa kaikki osapuolet esimerkiksi mittaisivat hiilijalanjälkeä samoilla perusteilla. Nykyisin vastuullisuus ja sen osoittaminen erilaisilla mittareilla on villi länsi, jossa tuotteiden tai palveluiden vertailu on hankalaa.
”Hyväksyttävän toiminnan raamitus pitäisi saada lakiin asti. Lisäksi pitäisi olla systeemitason mittareita, jotka olisivat kaikkien saatavilla ja kaikille samat”, Hakkarainen pohtii.
Samanhenkinen asiakaskunta
Vaikka Kreatos Filmsilla onkin kriteerit asiakkaille, harvoin on jouduttu käännyttämään ketään pois. Hakkaraisen mukaan yhteyttä ottavat asiakkaat ovat jo lähtökohtaisesti vastuullisia toimijoita, joiden arvot sopivat yhteen tuotantoyhtiön kanssa.
”Tieto kulkee alalla aika orgaanisesti”, hän kertoo. Usein asiakkaat ovat saaneet suosituksen tuotantoyhtiöstä joltain samankaltaista hanketta aikaisemmin tehneeltä tai projektissa mukana olleelta.
Yrityksen omassa toiminnassa vastuullisuus ja eettiset toimintatavat huomioidaan luonnollisena osana arkea eikä niistä ole tehty sen suurempaa numeroa.
”Ollaan moraalisesta näkökulmasta aika radikaali yritys, siinä ettei ei ole eroteltu työminää erikseen, vaan koko ajan olemme se sama toimija, jolla on samat arvot.”