S-ryhmän palautukset jatkuvassa kasvussa

Osuuskauppojen palautukset jäsenilleen olivat vuonna 2024 yhteensä jo 535 miljoonaa, mikä on selvästi enemmän kuin edellisvuonna.

Teksti Riku-Matti Akkanen
Jaa artikkeli

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervon vuosittain julkaiseman Osuustoiminnan Vuosikirjan mukaan selvästi suurin bonusten maksaja on ollut jo pitkään S-ryhmä ja siihen kuuluvat osuuskaupat.

Osuuskauppojen kaikki palautukset lähes 2,7 miljoonalle jäsenelleen olivat yhteensä jo 535 miljoonaa, joka on 4 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2023. Vihreällä kortilla tehdyistä ostoksista takaisin maksetut bonukset ovat suurin osa palautuksista, 453 miljoonaa euroa.

Loput, noin 80 miljoonaa, koostuvat ylijäämänpalautuksista, maksutapaeduista sekä osuuspääoman koroista. Ylijäämänpalautus vastaa osuuskaupan päättämää prosenttiosuutta niistä S-bonukseen oikeuttavista ostoista, jotka asiakasomistaja on tehnyt oman alueosuuskauppansa toimipaikoissa.

Osuuskauppojen parhaita bonusten maksajia olivat vuonna 2024 Osuuskauppa PeeÄssä, Kymen Seudun Osuuskauppa, KSO, Osuuskauppa Keskimaa sekä Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, PKO.

”Alueosuuskauppojen palautukset vastaavat lähes puolta osuustoimintayritysten kaikista palautuksista.”

”Keskeinen osuuskuntien toiminnan mittari on jäsenhyöty. Se koostuu niin palvelun laadusta, hinnasta ja oman toiminta-alueen kehittämisestä. Bonukset ovat näkyvä ja tärkeä osa jäsenhyötyä. Tulos kiertää asiakasomistajille takaisin – ei pääomasijoittajien taskuun”, sanoo Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervon toimitusjohtaja Mari Kokko.

Alueosuuskauppojen palautukset vastaavat lähes puolta osuustoimintayritysten kaikista palautuksista. S-ryhmän bonusten määrä on myös kasvanut joka vuosi jo vuodesta 2019 lähtien.

Osuuskaupat palauttavat miltei puolet tuloksestaan jäsenilleen, joka on kaikista osuustoimintayrityksistä ihan omassa luokassaan.

”Osuuskuntien menestystä analysoidaan usein vieläkin osakeyhtiöille suunnitelluilla taloustyökaluilla. On hyvä muistaa osuuskuntien toiminnan alkuperäinen ja samalla lopullinen tarkoitus. Osuuskunnan olemassaolon syy on tuottaa etua omistajilleen”, muistuttaa Kantar Agrin asiakkuusjohtaja Pasi Saarnivaara, joka vastaa Osuustoiminta-lehden Vuosikirjan datan keräämisestä OT-yritysanalyytikkojen tiimistä.

Kuluttajaosuuskunnissa, kuten S-ryhmän alueosuuskaupoissa, kuluttaja eli asiakasomistaja on kuningas. Perustana ovat asiakasomistajuus ja siitä palkitseminen.

Asiakasomistajaa, siis osuuskunnan jäsentä, motivoivat tuote-, hinta-, laatu- ja saatavuustekijät. Kuluttajaosuuskunnassa vallitsee parhaimmillaan myös me-henki. Ei ole harvinaista, että osuuskunnan jäsen tietää olevansa kolmannessa tai neljännessä polvessa oman osuuskunnan jäsen.

Seuraava Osuustoiminnan Vuosikirja ilmestyy 10.9.2025!

Left Menu Icon
Right Menu Icon