Nyt tähän on mahdollisuus. Kun Taavi Heikkilä lahjoittajatilaisuudessa lokakuussa 2021 kertoi aikovansa ”ujuttaa” osuustoiminnan ideaa sisään eri toimissaan, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki sanoi, ettei tätä tarvitse tehdä salaa, vaan osuustoiminnan voi tuoda avoimesti kauppatieteilijöiden opetukseen.
”Olen huomannut asenteissa ilmastonmuutosta, vaikka se ei tulekaan sormia näpäyttämällä. Niin pitkään osuustoiminta on loistanut poissaolollaan näiltä käytäviltä”, sanoo Heikkilä.
Hän aloitti elokuussa 2021 Executive in Residence -tehtävässä, joka vastaa työelämäprofessuuria.
Tehtävä on sijoitettu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitokselle, jota johtaa professori Sanna-Katriina Asikainen.
Viisivuotisen päivä viikossa -tehtävän rahoitus on olemassa.
Ajatus lähti liikkeelle Osuustoimintakeskus Pellervon toimitusjohtajan Sami Karhun ja SOK:n pääjohtajan tehtävästä luopuvan Taavi Heikkilän keskusteluista.
”Olen huomannut asenteissa ilmastonmuutosta.”
Olisivatko pyrkimykset saada osuustoiminnan työelämäprofessuureja maamme yliopistoihin ja Heikkilän uudet suunnitelmat yhdistettävissä?
Kun keskusteluihin tuli mukaan jo mainittu Timo Korkeamäki, ovi aukeni. Lahjoitusvarojen kokoaminen onnistui.
”Hienoa, että osuustoiminta näki tarpeen ja lähti laajasti mukaan. Kun on rahapanoksella mukana, kiinnostus tuloksia kohtaan on suurempi”, iloitsee Heikkilä.
Hän on tavannut lahjoittajat ensin kootusti ja sitten yksitellen odotusten kartoittamiseksi. Samalla on käyty läpi ot-yrityksiä kiinnostavia pro gradu – ja kandityön aiheita.
Työstön tulokset
Heikkilän mukaan tulee olemaan historiallinen askel, kun syksyllä 2022 järjestetään Aallon historian ensimmäinen osuustoimintakurssi nimeltään ”Osuustoiminnan ominaispiirteet ja kilpailuedut.”
Se toteutetaan yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston aineettoman pääoman johtamisen professorin Anu Puusan kanssa.
Kuuden opintopisteen laajuiseen kurssiin kuuluvat harjoitustyöt ja tentti.
Kun Heikkilä oli puhumassa markkinoinnin peruskurssilla, opiskelijoille kävi selväksi, että ot-yritykset ovat isoja potentiaalisia työnantajia. Myös osuustoiminnan ainutlaatuinen filosofia sai aikaan vilkasta keskustelua terävien nuorten kanssa.
Taavi Heikkilä on ollut keskusteluyhteyksissä myös muiden kauppakorkeakoulujen laitosten kanssa. Laskentatoimen laitoksen kurssilla opiskelijat pohtivat ryhmätyönä sitä, mikä on johdon näkö-kulmasta osuustoiminnan laaja tulos.
Tapaustutkimuksen kohteena on S-ryhmä. S-mobiilin kautta opiskelijat tutkivat sitä, mikä S-ryhmän tarjoamista edusta on jäsenen näkökulmasta olennaista ja mikä taas turhaa, ja mitä pitäisi lisätä. Raportti toimitetaan S-ryhmän johdolle.
Osuustoimintamallilla tulee Heikkilän mielestä olla luonteva paikka peruskursseilla silloin, kun sen erityispiirteet tulevat selvästi esiin hallitsevasta osakeyhtiölogiikasta.
”Kun käydään läpi yrityksen tuloksenjakoasioita, voisiko siellä olla yksi slide, jossa asia kerrotaan ot-yritysten näkökulmasta ylijäämänpalautuksineen ja osuuspääoman korkoineen? ” Heikkilä kysyy.
”Tähän en ole vielä täysillä satsannut, mutta aion sen tehdä. Aikaa menee enemmän siihen, että osuustoimintamalli saataisiin luontevasti oppikirjoihin.” Sekin päivä koittaa.
Näkyvyyden kannalta tärkeää on, että Heikkilä on puhunut tilaisuuksissa, joissa on ollut myös Aallon sidosryhmiä paikalla.
Erityisen korkealle hän arvostaa eduskunnan osuustoimintaryhmän tapaamiset: viesti pitää saada perille myös parlamentaarikoille.
”Aikaa menee enemmän siihen, että osuustoimintamalli saataisiin luontevasti oppikirjoihin.”
Merkintä maisterin CV:ssä
Yllätys on ollut, ettei osuustoimintaa opeteta Aalto-yliopistossa. Yritysmalli mainitaan kyllä lyhyesti yrityksen perustamisen yhteydessä.
”Tämä on huono asia. Toisaalta kaikki mitä saan aikaan, on plussaa.”
Osuustoiminta ei ole ykkösprioriteetti myöskään digi- ja datamaailmassa, mutta sille on oma paikka nousevan polven tajunnassa.
Heikkilän mukaan jo yhdenkin ot-kurssin näkyminen nuoren maisterin CV:ssä on merkityksellinen, kun hän on pyrkimässä töihin osuustoiminnalliseen yritykseen.
Se kertoo rekrytointitilanteessa, että perusteita on hallussa ja kiinnostusta löytyy.