S-Pankin palvelut ulottuvat maan eteläkärjestä pohjoisimpaan Lappiin. Kauppapankin yli tuhannessa toimipisteessä peruspankkiasiat hoituvat kauppareissulla päivittäisostosten yhteydessä. Yhä tärkeämmässä roolissa on myös älypuhelin, jossa pankki on auki ympäri vuorokauden.
Lähes kolme miljoonaa suomalaista on S-Pankin asiakkaita. S-ryhmän ja LähiTapiolan omistamalla finanssitalolla on samalla varmasti maan laajimmalle levittäytynyt yli tuhannen toimipaikan ”konttoriverkosto”. Eteläisin S-Pankki löytyy Hangosta ja pohjoisin Inarista. Läntisin toimipiste on puolestaan Ahvenanmaalla ja itäisin Venäjän rajan tuntumassa Ilomantsissa.
Pankkitoiminnan kattavuus ja S-Pankin suuri asiakasmäärä selittyvät sillä, että S-ryhmän asiakasomistajat ovat automaattisesti myös pankin asiakkaita ja alueellisten osuuskauppojen tilat, kuten S-marketit ja Prismat pankkien toimipaikkoja. S-Pankki palvelee lisäksi LähiTapiola-ryhmän asiakasomistajia.
Päivittäiset pankkipalvelut ovat maksuttomia kaikille osuuskauppojen asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouksiin kuuluville.
”S-Pankin tärkein kilpailuetu on se, että me olemme osa S-ryhmää, joka toimii joka puolella Suomea. Me taas olemme läsnä kaikkialla, missä on osuuskauppoja. Suomessa on vain muutama kunta, josta S-Pankkia ei löydy. Osuustoiminta on rakentanut Suomea sielläkin, missä muut eivät”, toteaa S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.
Päivittäiset pankkiasiat ja käteisen nostaminen ja tallettaminen onnistuvat S-Pankin toimipaikoissa aamusta iltaan.
Pankkisektori murroksessa
Peruspankkipalveluiden saatavuus ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, sillä perinteisiä pankkikonttoreita lopetetaan nopeaa tahtia. Käteisautomaattien ja laskunmaksuautomaattien määrä on sekin viime vuosina vähentynyt. S-Pankin palveluverkostolla on Ylihurulan mukaan myös selkeä sosiaalinen ja alueellinen merkitys.
”On hyvä, että on ainakin yksi toimija, joka tarjoaa peruspankkipalveluita ympäri Suomen. Kyllä asiakkaat tätä tuntuvat arvostavan jo siitäkin päätellen, että palveluiden käyttö lisääntyy koko ajan.”
Vaikka isolla osalla suomalaisista on vihreä kortti, joitakin hämmentää edelleen se, että arjen pankkiasiat voi hoitaa kauppareissulla. Onhan S-Etukortti yhtä aikaa osuuskaupan jäsenkortti, kanta-asiakaskortti ja pankkikortti.
”Monenlaisia ennakkoluuloja on liittynyt siihen, että tavalliselta kassalta pystyy nostamaan ja tallettamaan rahaa, vaikka kyseessä on täysin korttitapahtumaan verrattava asia”, Ylihurula sanoo.
Hän kehottaa asiakkaita kysymään rohkeasti apua henkilökunnalta, mikäli pankkiasiat tuntuvat vaikeilta.
”Jokainen työntekijämme osaa neuvoa, miten nosto ja pano tapahtuvat. Asiakaspalvelupisteissämme voi puolestaan hakea esimerkiksi kulutusluottoa tai avata tilejä.”
Suuremmilla paikkakunnilla palvelevat myös S-Pankkiirit, jotka auttavat asiakasta vaativammissa asioissa, kuten asuntolainoissa ja sijoittamisessa.
”Koska toimipisteemme ovat kevyitä ja sitovat vain vähän resursseja, pystymme sekä satsaamaan uuden kehitykseen että huolehtimaan perusverkostostamme”, sanoo Ylihurula.
Digitalisaation etujoukoissa
S-Pankin kunnianhimoisena tavoitteena on olla edelläkävijä digitaalisissa pankkipalveluissa. Kauppapankki alkoi muun muassa tarjota ensimmäisten joukoissa asiakkailleen uutta Siirto-sovellusta, jonka avulla reaaliaikaiset tilisiirrot eri pankkien välillä ovat mahdollisia.
S-Pankki otti myös jokin aika sitten käyttöön pahvisen tunnuslukutaulukon rinnalle kännykkätunnistuksen, joka tapahtuu joko asiakkaan itse valitsemalla tunnusluvulla tai sormenjäljellä.
Digitalisuutta kehitetään Ylihurulan mukaan S-Pankissa yhteistyössä S-ryhmän muiden yksiköiden kanssa, jolloin tutkimus- ja kehittämistyö on kustannustehokkaampaa.
Yhteistyön osoituksena on S-mobiili, joka yhdistää pankin ja kaupan palvelut. Tähän mennessä sovellusta on ladattu jo yli miljoona kertaa. Mobiilissa koko Suomi on todellakin palveltuna, sillä se toimii ympäri vuorokauden fyysisestä paikasta riippumatta.
Pekka Ylihurula vakuuttaa, että digipalveluiden kehittämisessä kuunnellaan tarkasti asiakasomistajien ääntä. Palautteet liittyvät yleensä mobiiliin ja verkkopankin käytettävyyteen.
”Haastamme asiakkaitamme antamaan meille palautetta ja niitä myös tulee, vuoden aikana jopa tuhansittain. Kehitysehdotuksista osa on jo toteutunutkin.”
Esimerkkinä kuluttajien toteutuneesta toiveesta Ylihurula esittää S-Säästörahaston, joka sijoittaa varoistaan sekä osake- että korkorahastoihin.
”Aika nopeasti pankin perustamisen jälkeen asiakkailtamme tuli ajatus palvelusta, jonka kautta Bonuksen voisi sijoittaa suoraan rahastoihin. Päätimme toteuttaa idean, josta on tullut erittäin menestyksekäs konsepti. Palvelua käyttää tällä hetkellä yli 100 000 suomalaista”, kertoo Ylihurula ja jatkaa:
”S-Pankissa asiakkaat otetaan mukaan kehittämään uusia mobiilipalveluita sitä mukaa, kun niitä lanseerataan. Tällöin syntyy aitoa vuorovaikutusta.”
”Positiivista pöhinää”
”Monille muista pankeista meille siirtyneille asiakkaille on ollut ihmetys, että S-Pankilla on todellisia faneja esimerkiksi Facebookissa. Se tuo positiivista pöhinää, joka siirtyy parhaimmillaan myös käytäntöön”, toteaa Ylihurula.
S-Pankki on Suomen ainoa kauppapankki. Muualla päivittäistavarakauppojen omia pankkeja on esimerkiksi Britanniassa Tescolla, Ranskassa Carrefourilla ja Ruotsissa ICA-ketjulla.
”Lähdimme kymmenen vuotta sitten hakemaan oppia pankkitoimintaan Tescolta. Tilanne kääntyi lopulta siihen, että meiltä alettiin kysyä neuvoja, onhan pankkisektori Suomessa niin kehittynyt ja digitalisaation kärjessä.”
Pankkitoiminnalla on SOK:ssa pitkät juuret. Säästökassat ovat kuuluneet osuuskauppojen toimintaan jo 1900-luvun alusta lähtien. SOK perusti S-Pankin vuonna 2006 säästökassojen toiminnan jatkajaksi.
Teksti ja kuvat: RIKU-MATTI AKKANEN