Saksan suurin maito-osuuskunta vaikeuksissa

Saksan meijerimarkkinat ovat hyvin pirstaloituneet. Suurimmalla jalostajalla, Deutches Milchkontor’illa on vain 15 prosentin osuus maidonhankinnasta.

Jaa artikkeli

Saksan meijerimarkkinat ovat hyvin pirstaloituneet. Suurimmalla jalostajalla, Deutches Milchkontor’illa on vain 15 prosentin osuus maidonhankinnasta.

Pohjois-Saksan Bremenissä pääkonttoriaan pitävällä Deutches Milchkontor’illa (DMK) mietitään kuumeisesti uusia markkinoita maitojalosteille. Osuuskunta joutuu kilpailemaan myös tuottajista, sillä ennätysalhaiseksi painunut maidon hinta on saanut aikaan siirtoliikettä maidontuottajien keskuudessa.

Reilut kolme kertaa Valiota suurempi DMK menetti vuoden 2015 aikana kuusi prosenttia tuottajistaan. Maidonhankinnan voittajiin kuuluu muun muassa hollantilainen meijeri, Friesland Campina. Maidon tuottajahinta vaihtelee ostajittain 20 sentistä 27 senttiin litralta, joten suuri meijerin vaihtajien määrä ei ole yllätys.

DMK maksaa tällä hetkellä noin 21 sentin tuottajahintaa. Viime vuonna DMK maksoi peruslaatuisesta maidosta 27,5 senttiä ja edellisenä vuonna 36,8 senttiä litralta.


Tehtaanjohtaja John Faurholdt Jensen kertoo, että Edewechtin juustolassa valmistuu yli 300 000 kiloa juustoja vuoden jokaisena päivänä.

Johtajat vaihtuvat

Tuottajien tyytymättömyys on johtanut tänä vuonna useampiin mielenosoituksiin DMK:n tuotantolaitosten edessä. DMK:n hallitus vaihtoi osuuskunnan toimitusjohtajan lokakuun alussa. Yhdeksän vuotta osuuskuntaa johtanut Josef Schwaiger väistyi ja tilalle valittiin maidon hankinnasta aikaisemmin vastannut johtaja Ingo Müller (44). Valinta on omistajien viesti tuottajahinnan puolesta. Muitakin johtajia on vaihtunut melko tiiviiseen tahtiin, etenkin markkinointipuolella.

Maitotuotteiden kulutus on pysynyt Saksassa kuitenkin hyvällä tasolla. Juustojen, jogurttien ja voin kulutus nousi viime vuonna useita prosentteja, mutta juotavan maidon kulutus pieneni prosentilla. Tuotteiden hintakehitys oli kehnoa, sillä esimerkiksi perusjuustojen ja maitojauheiden hinnat alenivat neljänneksellä.

Saksa on Euroopan johtava halpakauppaketjujen maa ja ne ovat maitokriisissä panneet meijerit koville. Esimerkiksi Aldi-ketju myy kuluttajille maitoa 46 sentin litrahintaan. Kauppa haluaa tehdä kuuden kuukauden toimitus- ja hintasopimuksia.


120 tankkiautoa tyhjentää maitokuormansa Edewechtin juustolaan päivittäin.

Kiina kiikarissa

DMK:n liikevaihdosta jo 40 prosenttia kertyy viennistä. Kauppaa käydään yli sataan maahan. Ei ole yllätys, että Saksassakin kiikaroidaan Kiinan markkinoille. Pientä edistystä on jo tapahtunutkin, mutta DMK tavoittelee suurempaa.

”Saksan lippu myy hyvin Kiinassa. Saksa yhdistetään hyvään laatuun ja korkeaan teknologiaan. Kiinalaisvanhemmat haluavat ostaa perheen ainoalle lapselleen parasta ja turvallisinta ruokaa. Tuotteemme ovat noin kaksi kertaa kalliimpia kuin kiinalaiset tuotteet, mutta se ei haittaa myyntiä”, viestintäjohtaja Hermann Cordes iloitsee.

Myyntiä haittaa pikemminkin se, että myös Australiasta ja Uudesta-Seelannista on kovaa tunkua kiinalaisten kauppojen maitohyllyille.

Kiinaan vietävissä tuotteissa pakkauskoko on yleensä pienempi kuin Euroopassa. Kiinalaiset ostavat maitotuotteita mielellään kahden desilitran pakkauksissa kerta-annoksina.

Kiinan markkinoiden erikoisuus on myös se, että siellä jo 40 prosenttia säilyvistä elintarvikkeista myydään verkkokauppojen kautta. Myös DMK myy kuivamaitotuotteitaan verkkokaupan kautta.

”Ruokatuotteiden jakelu Kiinassa on vaativaa. Maassa on 7,2 miljoonaa ruokakauppaa ja kauppaketjut kattavat yleensä vain yhden kaupungin alueen”, Cordes kertoo.

Myös Vietnam kiinnostaa DMK:ta vientikohteena.

”Vietnam on Kiina pienoiskoossa. Vietnamin oma ruokatuotanto kattaa vain viidenneksen kulutuksesta. 90 miljoonan ihmisen maassa maitotuotteiden kulutus kasvaa koko ajan”, Cordes tietää.

DMK on löytänyt myös Lähi-idän Dubaista mielenkiintoisia markkinoita ja perusti myyntikonttorin maahan viime vuonna.

Vahvaa tuotekehitystä

DMK panostaa paljon tuotekehitykseen. Viime vuonna se sai tuotteilleen 15 patenttia, tuplasti enemmän kuin edellisenä vuonna. Tuotekehitysprojekteja on menossa yli 500. Osuuskunta valmistaa myös halal-tuotteita islaminuskoisille. 15 yrityksen tuotantolaitosta on hyväksytty halal-tuotteiden tuottajaksi. Tuotteet ovat vienninkin kannalta tärkeitä.

DMK hakee myös juustojen valmistajana selvää kasvua. DMK ja Hollannin toiseksi suurin juuston valmistaja, osuuskunta DOC Kaas, fuusioituivat tänä vuonna. DMK:lla on Euroopan suurin juustola Edewecht’issä, lähellä Bremeniä. Juustola käyttää 1,2 miljardia litraa maitoa vuodessa ja valmistaa siitä 120 miljoonaa kiloa kovia juustoja. Maito juustolaan kerätään alle sadan kilometrin säteeltä, sillä alue on Saksan vahvinta maidontuotantoaluetta.

Kovat juustot upotetaan suolaveteen 2–3 päiväksi. Allas on 3,5 metriä syvä, 22 metriä leveä ja 23 metriä pitkä.

Yrittäjistä Maitomestareita

DMK ei tarjoa maidontuottajilleen tuotantotarvikkeita tai palveluita. Se haluaa kuitenkin parantaa maitotilojen kannattavuutta koulutuksella. Parhaillaan on menossa Maitomestari-koulutusohjelma, jolla tilojen tuottavuutta ja tuotantotapoja pyritään kehittämään. Ohjelma on eräänlainen alkutuotannon laatujärjestelmä, jota myös auditoidaan.

Keskeisinä osina koulutusohjelmassa ovat eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat. Ohjelman avulla pyritään arvioimaan myös jokaisen tilan maidontuotantomäärät tarkasti etukäteen, jotta keruuautojen reitit ja tuotanto pystytään järjestämään aikaisempaa tehokkaammin.

Maitomestari-ohjelmassa on mukana kolme neljäsosaa DMK:n 8 000 maidontuottajasta. Ohjelmassa mukana oleville kehitetään parhaillaan bonusjärjestelmää. Maidosta saa jatkossa paremman hinnan, kun täyttää laatujärjestelmän tavoitteet.

 

 

Teksti ja kuvat: MARKKU PULKKINEN

Left Menu Icon
Right Menu Icon