Kasvisten kulutus laskee, yritysten tuotanto takkuaa

Matalahintatuotteet leikkaavat vihannesosuuskuntien kannattavuutta. Paineita luovat myös kohonneet kustannukset.

Teksti Kari Huhtala
Jaa artikkeli

Kasvisten kulutus on yllättäen ollut laskussa jo vuodesta 2019 lähtien. Koronapandemian ja etätyön tuomat uudet ruokailutottumukset olivat ensimmäinen vaihe. Ihmiset alkoivat syödä yksinkertaisemmin.

Sen jälkeen tapahtunut tuotantokustannusten raju nousu nosti kasvisten hintoja. Kysymyksiä herättää, miksi kasvisten kulutus edelleen vähenee?

Suomalaiset kuluttivat Luken mukaan vuonna 2021 62 kiloa hedelmiä ja 63 kiloa vihanneksia henkilöä kohti. Seuraavana vuonna kulutettiin 55 kiloa hedelmiä ja 64 kiloa vihanneksia. Vuonna 2023 tultiin alas reilusti: vain 52 kiloa hedelmiä ja 57 kiloa vihanneksia. Etenkin vihannesten osalta pudotus on ollut radikaali.

On oletettavaa, että alentuneella ostovoimalla on vaikutus heikentyneeseen kysyntään. Kuluttajat ostavat enemmän matalahinta- ja kampanjatuotteita.

Närpiö ja ÅTH sinnittelivät

Osuuskunta Närpiön Vihannes kärsi alkuvuonna 2023 tuotantoseisokeista. Hyvä kesämyynti paikkasi tilannetta, ja vuositason tuotantovolyymi pysyi edellisvuoden tasolla.

Tuotteiden keskimyyntihinnat tulivat kuitenkin alas. Tämä näkyi liikevaihdossa, joka laski vuotta aiemmasta lähes kymmenen prosenttia. Premium-tuotteiden, etenkin erikoistomaattien kysyntä kärsi.

Kannattavuutta mittaava liikevoitto nousi hiukan ja omavaraisuusaste pysyi ennallaan. Osuuskunnalla on kuitenkin edelleen tekemistä siinä, että se saisi omavaraisuuden hyvälle 40 prosentin tasolle.

Kustannus- ja markkinariskit ovat osoittaneet, että vakavaraisuutta tarvitaan puskuriksi huonoja aikoja varten. Vuoden 2024 osalta yritys arvioi, että volyymit palaavat normaalille tasolle.

”Vakavaraisuutta tarvitaan puskuriksi huonoja aikoja varten.”

Kotimaan myyntihintoja voi olla vaikea nostaa kuluttajien heikon ostovoiman takia. Yritys jatkaa selvityksiä laajentua Ruotsin markkinoille.

Osuuskunta Åland Trädgårdshall kärsi tuotantomäärien laskusta, joka koski kaikkia tuotealueita. Tarjontaa paikattiin lisäämällä tuontia.

Myös kysynnässä on ollut haasteita, esimerkiksi luomutuotteissa. Kuluttajat laittavat halvat tuotteet nyt etusijalle.

Kohonnut kustannustaso ja hinnoitteluhaasteet sekä tuottajatilitysten kasvattaminen leikkasivat osuuskunnan kannattavuutta. Liikevoitto tipahti miinukselle. Osuuskunnan rahoitusasema säilyi kuitenkin hyvänä.

Left Menu Icon
Right Menu Icon