OP:n bonusjärjestelmä uudistuu – omistaja-asiakkaan hyödyksi

Finanssialan bonusten verotusta koskeva uusi laki astuu voimaan ensi vuoden alussa. Uuden lain myötä finanssialan asiakasbonukset tulkitaan veronalaiseksi pääomatuloksi, jos niitä käytetään muihin kuin palveluihin, joista niitä on kertynyt.

Teksti Riku-Matti Akkanen
Jaa artikkeli

OP Pohjola nostaa bonuksen määrää, jotta omistaja-asiakkaalle jää veron jälkeen enemmän. Samalla se joustavoittaa tapaa hyödyntää bonukset. Valinnanvapaus antaa omistaja-asiakkaille joustavuutta ja mahdollisuuden hyödyntää bonuksia juuri heille itselleen sopivalla tavalla.

OP-bonuksilla voi jatkossakin maksaa palvelumaksuja ja vakuutusmaksuja. Uutena käyttökohteena omistaja-asiakas voi nyt esimerkiksi sijoittaa bonuksia rahastoihin.

”OP Pohjolan uusi malli osoittaa käytännössä sen, ettei osuuskunnan tavoitteena ole paras pääoman tuotto, vaan paras jäsenhyöty. Osakeyhtiön tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jotka useinkaan eivät ole osakeyhtiön tuotteiden/palveluiden käyttäjiä”, Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervon toimitusjohtaja Mari Kokko toteaa.

”Asiakashyvitys on lähtökohtaisesti henkilön verovapaata tuloa eikä tätä linjausta tule lähteä muuttamaan.”

Pellervo: Bonukset eivät veronalaista tuloa

Osuuskuntien toiminnan tarkoitus on kirjattu osuuskuntalakiin (421/2013) ”…jäsenten taloudenpidon tai elinkeinon tukemiseksi harjoittaa taloudellista toimintaa siten, että jäsenet käyttävät hyväkseen osuuskunnan tarjoamia palveluita taikka palveluita, jotka osuuskunta järjestää tytäryhteisönsä avulla tai muulla tavalla”.

Osa osuuskunnan tuloksesta jaetaan jäsenille osuuskunnan jo tilikauden aikana jälkikäteisinä alennuksina ja hyvityksinä. Näiden suuruus riippuu siitä, kuinka paljon jäsen on käyttänyt osuuskunnan palveluita.

Tilikauden jälkeen jaettava ylijäämä puolestaan vastaa osakeyhtiön osakkailleen jakamaa osinkoa.

Myös ylijäämän jakoperusteena on lähtökohtaisesti sen, kuinka paljon jäsen on käyttänyt osuuskunnan palveluita.

Toki muitakin jakoperusteita on, kuten esimerkiksi jäsenen maksamille osuusmaksuille maksettava korko. Yritysmuoto on osuuskunnan etu, sen tulos jaetaan käyttäjille.

Palvelu- ja kuluttajaosuuskuntien myöntämät asiakashyvitykset eivät ole osuuskunnan ylijäämänjakoa eli voitonjakoa, vaan se on taloudelliselta luonteeltaan hinnanoikaisu ja rinnastettavissa lähinnä muiden vastaavien yritysten asiakashyvityksiin.

Tällainen elantomenoihin liittyvä hinnanoikaisu ei ole kuluttaja-asiakkaille veronalaista tuloa.

”Pellervo pitää tärkeänä, että luonnolliselle henkilölle elantomenojen hankkimisen perusteella suoritettava bonus, ostohyvitys tai jonkin muun suorituksen nimisenä saatu asiakashyvitys on lähtökohtaisesti henkilön verovapaata tuloa eikä tätä linjausta tule lähteä muuttamaan”, Mari Kokko painottaa.

Left Menu Icon
Right Menu Icon