Suomi ja Yhdysvallat allekirjoittivat torstaina 9. lokakuuta yhteisymmärryspöytäkirjan jäänmurtajayhteistyöstä, jonka arvo on 6,1 miljardia dollaria eli noin 5,2 miljardia euroa.
Sopimuksen allekirjoittivat tasavallan presidentti Alexander Stubb ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trump.
Kaupan myötä Yhdysvaltain rannikkovartiostolle rakennetaan yhteensä 11 jäänmurtajaa, joista neljä valmistetaan Suomessa ja seitsemän Yhdysvalloissa suomalaisosaamista hyödyntäen.
Yhdysvalloissa aluksia rakennetaan Texasin Galvestonissa ja Louisianan Houmassa Bollingerin varustamolla.
Ensimmäisen jäänmurtajan arvioidaan valmistuvan vuoteen 2028 mennessä.
Merkittävä avaus
Lahtelaisen Osuuskunta Meriasennuksen toimitusjohtaja Ville Alasippola pitää sopimusta merkittävänä niin suomalaisen meriteollisuuden kuin oman yrityksensä näkökulmasta.
”Tämä diili avaa varmasti Meriasennukselle mahdollisuuksia. Ensinnäkin tämä on oikein hieno uutinen kansantaloudellisesti ja työllistävästi varmasti merkittävä asia toteutuessaan”, Alasippola sanoo.
Meriasennus on osallistunut tavalla tai toisella kaikkien Suomessa valmistettujen jäänmurtajien rakennukseen vuodesta 1998 lähtien. Alasippolan mukaan osaaminen ja aikataulujen hallinta ovat tekijöitä, jotka painavat kaupan toteutuksessa paljon.
”Meriteollisuusklusterimme kyvykkyys tuottaa nämä alukset tehokkaasti ja nopeasti on tässä erittäin arvokkaassa roolissa.”
”Kyvykkyys tuottaa nämä alukset tehokkaasti ja nopeasti on tässä erittäin arvokkaassa roolissa.”
Sähköasentajille varmasti tarvetta
Alasippola arvioi, että Meriasennuksen työpanos kohdistuu Suomen telakoille.
”En jaksa uskoa, että täältä lähdettäisiin meidän fyysistä työtämme viemään Teksasiin ja Louisianaan.”
Työllisyysvaikutusten suuruutta osuuskunnan kannalta on hänen mukaansa vielä vaikea tarkkaan arvioida, mutta sähkötöiden osuus jäänmurtajissa on merkittävä.
”Sähkömiehiä tuollaisiin aluksiin tarvitaan lukuisia”, muistuttaa Alasippola.
Alasippolan mukaan kiireinen aikataulu ja onnistuminen nyt tilattavien jäänmurtajien toteutuksessa ovat myös tulevaisuuden tilausten kannalta ratkaisevia.
Hänen mukaansa suomalaisyritysten ja telakoiden yhteistyön on oltava saumatonta, jotta projektit saadaan vietyä aikataulussa ja tehokkaasti maaliin.
Meriasennuksella kiireinen vuosikymmen
Jäänmurtajaprojektin lisäksi Meriasennuksella on parhaillaan Turun telakalla työn alla Icon-sarjan kolmas alus, Legend of the Seas, jonka parissa työskentelee noin 130 henkilöä alihankkijat mukaan lukien.
Seuraavan, neljännen Icon-sarjan laivan rakennus on alkamassa lähiaikoina.
”Riippuu maailmantilanteesta, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että oltaisiin tämä vuosikymmen hyvin kiireisiä Turussa”, Alasippola arvioi.
Lahtelainen osuuskunta, vahva meriteollisuuden toimija
Vuonna 1998 laivasähköasentajien perustama Osuuskunta Meriasennus on kasvanut vuosien varrella merkittäväksi toimijaksi suomalaisessa meriteollisuudessa.
Yritys työllistää noin 100 henkilöä, ja sen liikevaihto ylittää 10 miljoonaa euroa.
Meriasennus sijoittui toiseksi OT Vuosikirjan pk-osuuskuntien tarkastelussa.
Yritys toimii pääasiassa laivasähköasennusten ja -järjestelmien parissa sekä osallistuu aktiivisesti useiden kansainvälisten risteilijä- ja erikoisalushankkeiden toteutukseen.
