Yrittäjyys kiinnostaa suomalaisia ja yhä useampi näkee osuuskunnan varteenotettavana vaihtoehtona oman yritysidean toteuttamiseen. Pellervon tuore kysely kertoo, että jopa joka kolmas yrityksen perustamista harkitseva voisi perustaa osuuskunnan. Tämä kertoo merkittävästä asennemuutoksesta.
Osuuskunta ei ole enää vain perinteinen maatalouden tai suuryritysten toimintamalli, vaan yhä useammin ketterä ja yhteisöllinen tapa rakentaa uutta liiketoimintaa.
Vuonna 2024 Suomessa perustettiin 62 uutta osuuskuntaa. Määrä ei ole valtava, mutta sen laatu kertoo muutoksesta. Osuuskuntia syntyy kulttuuriin, palveluihin ja uudenlaisiin yhteisöihin. Osuuskuntamuoto yhdistää yrittäjyyden ja yhteisvastuun tavalla, joka houkuttelee etenkin silloin, kun halutaan jakaa riskejä ja rakentaa yritystä pitkäjänteisesti.
”Suomalaiset pitävät osuuskuntia vastuullisina ja alueellisesti merkittävinä toimijoina.”
Kyselyn mukaan suomalaiset pitävät osuuskuntia vastuullisina ja alueellisesti merkittävinä toimijoina. Ne nähdään edistäjinä kotimaiselle omistukselle ja kestävälle kehitykselle – aiheille, jotka painavat yhä enemmän myös kuluttajien ja työntekijöiden valinnoissa. Silti harva tunnistaa olevansa itse osuuskunnan jäsen – vaikka todellisuudessa suurin osa meistä on.
Tämä tiedon puute on haaste, mutta myös mahdollisuus. YK:n julistama osuustoiminnan teemavuosi 2025 antaa tilaisuuden kertoa laajasti, mitä nykyaikainen osuustoiminta on. Se ei ole jäänne menneestä, vaan vaihtoehto tulevaisuuden tekijöille.
Osuuskunnat tarjoavat reilun ja yhteisöllisen mallin liiketoiminnalle. Niissä voi yhdistyä taloudellinen menestys, osallisuus ja sosiaalinen vastuu tavalla, joka tuntuu yhä useammasta oikealta. Siksi ei ole yllättävää, että yli kolmannes suomalaisista uskoo osuuskuntien merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Ja ehkä juuri siksi nyt on osuustoiminnan uusi aika.
Menestytään yhdessä!
Kirjoittaja on Pellervon toimitusjohtaja.