Valion liikevaihto kasvoi hieman edellisvuodesta. Vaikka kotimaan liikevaihto hieman laski, ulkomaanliiketoiminnan liikevaihto sitä vastoin kasvoi.
Kannattavuuden mittari, maitotuotto, oli vuonna 2024 Valion kaikkien aikojen toiseksi korkein. Valio maksaa pääosan liiketoiminnan tuotoistaan omistajaosuuskunnille maidon hintana.
Keskimääräinen maidon tuottajahinta laski edellisvuoteen verrattuna, mutta Valio pystyi syksyn aikana nostamaan omistajille maksettavaa tilityshintaa ja kykeni myös maksamaan jälkitilin vuoden päätteeksi.
Tänä vuonna 120-vuotista taivaltaan juhliva Valio tähtää visiossaan Suomen johtavaksi maito- ja ruokataloksi.
Valion tuotekehitys on mittavaa suomalaisessa ruokakulttuurissa. Yhtiö toi markkinoille viime vuonna 120 uutuustuotetta ja jätti viisi patenttihakemusta.
Uusia tuotteita onkin tullut jo juhlavuoden alussa, kuten välipalavaihtoehtoja tarjoava Valio Balans -tuoteperhe ja Oddlygood-sarjan uudet kaurapohjaiset juomat.
Valio-konserni myös investoi omaan tuotantokapasiteettiin. Viime vuoden investoinnit olivat yhteensä 153 miljoonaa euroa, parannuksia tehtiin muun muassa Lapinlahden juustonvalmistusprosessiin ja Seinäjoen maitojauhetehtaaseen.
Valio luottaa ruuantuotannossa monipuolisuuteen hakiessaan kasvua ja kestävyyttä maitotuotteiden tuotekehityksen ohella kasvipohjaisista tuotteista ja myös solumaatalouden ratkaisuista.
Kasvipohjaisten tuotteiden kysyntä kasvaa hitaasti mutta vääjäämättä. Valion tytäryhtiö Oddlygood osti kasvipohjaisia tuotteita valmistavan britannialaisen Rude Healthin vuoden 2024 lokakuussa. Valio puolestaan osti maaliskuussa 2025 Raisio Oyj:n kasviproteiiniliiketoiminnan ja siihen liittyvät Härkis- ja Beanit-härkäpapubrändit.
Haasteena kuitenkin lienee kannattavan liiketoiminnan rakentaminen kasvipohjaisten tuotteiden osalta hinnan ratkaistessa kuluttajien ostopäätöksiä.
”Valio jatkoi hiiliviljelykoulutuksia ja hiilijalanjäljen laskentaa maitotiloille.”
Vastuullisuus osana jokapäiväistä toimintaa
Valio julkaisi ensimmäisen ESRS-standardivaatimuksiin perustuvan vastuullisuusraportin vuoden 2024 kestävyystiedoista tilinpäätöstietojen yhteydessä. Yhtiön tavoitteena on maidon arvoketjun hiilijalanjäljen nollaaminen vuoteen 2035 mennessä.
Valio jatkoi hiiliviljelykoulutuksia ja hiilijalanjäljen laskentaa maitotiloille. Vastuullisuuslisä otettiin käyttöön jo vuonna 2018 osaksi omistajille maksettavaa hintaa.
Valiolaisten maitotilojen vastuullisuusohjelma koostuu pakollisista ja vapaaehtoisista vuosittain valittavista toimenpiteistä.
Maitotiloilla tapahtuvan vastuullisuustyön lisäksi hiilijalanjälkeä pyritään pienentämään muun muassa biokaasulaitosinvestointien, jalostustehtaiden energiatehokkuusinvestointeintien ja pakkausten tuotekehityksen avulla.
Uusien ravitsemussuositusten osalta myönteistä on, että niiden mukaan kohtuullinen määrä maitotuotteita sopii ympäristön kannalta kestävään ruokavalioon.
Nautatalouden hyödyntämät nurmet tuottavat positiivisia ympäristövaikutuksia, kuten myös laiduntavat eläimet edistävät luonnon monimuotoisuutta ja kasvattavat hyönteislajien kirjoa.
”Uusia maitotilayrittäjiä tarvitaan kipeästi kahdeksan prosentin vuosivauhtia vähenevään maitotilayrittäjien joukkoon.”
Kilpailu kiristyy maitomarkkinoilla
Kilpailu kiristyy eurooppalaisilla maitomarkkinoilla entisestään, kun osuuskuntapohjaiset kansainvälinen Arla Foods ja saksalainen DMK Group yhdistyvät julkistetun yrityskaupan toteutuessa.
Uusi meijeri saa nimekseen Arla ja sillä tulee olemaan reilu 12 000 maidontuottajaa muun muassa Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Saksassa.
Valio pyrkii vahvistamaan kilpailukykyään muun muassa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohanke Food 2.0 puitteissa, jossa kehitetään tulevaisuuden ruokajärjestelmää ja edistetään ruokaviennin kilpailukykyä.
Hankkeen tavoitteena oli saada työhön mukaan sata ruokajärjestelmään kumppania, ja se tavoite toteutui jo ensimmäisen toimintavuoden aikana.
Valio on kolmentoista osuuskunnan omistama osakeyhtiö. Maidon hankintasopimus on viiden osuuskunnan kanssa ja niillä on omistajina 3200 suomalaista maitotilaa.
Tulevaisuuden Valiot -koulutusohjelman myötä Valio pyrkii tukemaan nuorten maatalousyrittäjien kehittymistä maitoalan ammattilaiseksi. Ohjelma on suunnattu jo alalla oleville nuorille yrittäjille tai vasta alalle aikoville.
Uusia maitotilayrittäjiä tarvitaan kipeästi kahdeksan prosentin vuosivauhtia vähenevään maitotilayrittäjien joukkoon.
Kirjoittaja on PTT:n vanhempi maatalousekonomisti ja OT-lehden analyytikkotiimin jäsen.
