Yritykset paikkaavat julkisen rahoituksen puutetta

Yritysten lahjoitukset ovat aina olleet tärkeässä roolissa esimerkiksi urheilun ja sosiaalipalveluiden tukemisessa. Kun valtion budjetin kiristyessä monien järjestöjen rahoitus vähenee entisestään, yritysten tuella on entistä suurempi merkitys.

Teksti Hanna Muukka
Jaa artikkeli

Osuustoimintayrityksille paikallisyhteisön tukeminen on tietenkin oleellinen osa yhteiskuntavastuuta ja monelle myös keino osallistaa jäseniään.

Tradekalla lahjoitustoiminta on nimetty keskeiseksi vastuullisuusteemaksi. Osuuskunta jakoikin voitonjakolupauksensa mukaisesti 1,48 miljoonaa euroa vuonna 2023. Myös jäsenet pääsivät jälleen osallistumaan 100 000 euron lahjoituspotin jakoon.

Eniten ääniä keräsi SPR:n Katastrofirahasto ja toiseksi eniten Yeesi ry:n nuorten mielenterveystyö. Tradeka on lisäksi kehittänyt hanketoiminnan ilmastolaskurin, jota sen rahoittamissa hankkeissa käytetään.

Myös S-ryhmän Kannustajat-konseptin kautta asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan siihen, miten osuuskauppa jakoi lähes 6 miljoonan euron tukipottinsa. Yli puolet suunnattiin urheiluun.

”Tärkeimmiksi nousivat lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukeminen.”

OP Ryhmäkin kysyi omistaja-asiakaskyselyssään mitkä ovat jäsenille tärkeitä tukikohteita.

Tärkeimmiksi nousivat lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukeminen, senioreiden digitaitojen sekä lasten ja nuorten taloustaitojen vahvistaminen.

Vaikuttavuuden lisäämiseksi LähiTapiolakin on määritellyt lahjoituksilleen yhteiset teemat.

Vuonna 2023 ne olivat arjen turvallisuus ja pelastustoiminta, kestävä ja viihtyisä lähiympäristö sekä henkisen hyvinvoinnin edistäminen ja mielenterveys.

Yksityinen raha mutkattomampaa

Yritysten hyväntekeväisyystyöllä ei ole ollut pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa merkittävää roolia.

Lahjoituksia kohtaan on jopa skeptisyyttä ja ne voidaan nähdä yrityksenä parantaa julkisuuskuvaa eikä oleellisena yhteiskuntavastuun osana.

Yritykseltä saatu rahoitus voi järjestön näkökulmasta olla jopa mielekkäämpää ja vähemmän byrokraattista kuin julkisen tuen hakeminen ja siihen liittyvä raportointirumba.

Esimerkiksi Tradekan Restel oli vuoden 2023 Pride-kumppani, OP Ryhmä on Suomen Olympiakomitean lasten liikunnan pääyhteistyökumppani ja LähiTapiola taas Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani.

”Lahjoituksia kohtaan on jopa skeptisyyttä ja ne voidaan nähdä yrityksenä parantaa julkisuuskuvaa.”

Myös HKScan, nykyinen HKFoods, tukee järjestöjen toimintaa pääosin pitkäaikaisiin kumppanuuksiin perustuen.

Se tukee erityisesti vähävaraisten lapsiperheiden, ruokakulttuurin ja turvallisten elinympäristöjen edistämistä.

Eikä rahoitus rajoitu vain Suomen sisälle. S-ryhmä osallistui kestävän vedenkäytön pilotointiin vesikriittisellä alueella Etelä-Espanjassa.

Lisäksi Pelastakaa Lapset selvitti S-ryhmän toimeksiannosta naisten ja lapsen oikeuksien toteutumista tekstiilituotannossa Bangladeshissa.

Nuoret suosittu kohde

Atria tukee Lastenklinikoiden Kummien Mielen tila -hanketta, jonka varoilla edistetään lasten ja nuorten mielenterveystyötä.

Yritys lahjoitti lisäksi 50 000 euroa Suomen Olympiarahastolle, joka on kerännyt varoja lasten ja nuorten tavoitteellisen urheilun tukemiseen.

Myös LähiTapiola lahjoitti viime vuonna olympia- ja paralympiarahastoihin 100 000 euroa.

LähiTapiola aloitti vuonna 2023 yhteistyön Nuorten talous ja yrittäjyys NYT ry:n kanssa lasten ja nuorten taloustaitojen parantamiseksi. Myös OP Ryhmä tekee yhteistyötä NYT:n kanssa tavoittaen yli 12 500 nuorta.

OP on lisäksi kumppanina pankkien yhteisessä Taloustaitohankkeessa ja -kilpailussa. Vuoden 2023 Kesäduuni OP piikkiin -kampanja tarjosi kesätyöpaikan yli 2 200 nuorelle.

Valiokin tukee lasten ja nuorten liikuntaharrastuksia ja hyvinvointia. Vuonna 2023 se jakoi 132 000 euroa Valio Akatemia -ohjelman kautta 300 saajalle.

Metsä Group rahoittaa luontohankkeita

Metsä Group keskittyy metsään ja rahoitti viime vuonna pariakymmentä luonnon monimuotoisuutta ja vesistöjen tilaa parantavaa hoito- ja ennallistamishanketta 600 000 eurolla.

Lisäksi moni yritys tukee yhdistyksiä antamalla henkilöstönsä käyttää työaikaa vapaaehtoistyöhön. Tämä on selvästi kasvava trendi.

Left Menu Icon
Right Menu Icon